CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, February 19, 2009

BAB 3: InDAHnyA TaKDir

BAB 3: InDAHnyA TaKDir

“kau biar benar Q” entah dari mana Jue pulak menyampuk. Nampak sangat kekawan seangkatan dia tak suka dengan mamat belia tu.
“mana aku bg jawapan lagi….. Cuma ari tu aku terlepas cakap kat dia. Aku kata Nak kawan dgn dia smpai kita grade” ujar Qasedah perlahan.
“Q!!!!!!!” budak dua ekor tu dah buka high volume.
“aku cakap kawan je….. bukan COUPLE”
“prob dia skrg, budak tu nak couple dgn kau bukan KAWAN !” Ecah dah mula keluar aura marah.
“tu la kau Q, aku dah kata jangan layan sgt budak tu, kau degil. Dia nak gunakan kau je Q. lagipun kau lupa cite Hani pasal dia. Nanti kau jugak yang teruk kena. Dalam xde pape hubungan pun dah mengongkong nak mampus, entah nanti kau nak kuar pun tak bleh” dalam lembut Jue pulak bagi ceramah free.
“mana ada aku terima lagi”
“macam la kami tak kenal kau, esok bila dia pujuk kau terima dia jugak. Nampak je brutal tapi hati lembut. Pantang org pujuk skit terus cair”
“tu hina ke puji?”
“jangan la marah kawan….. apa pun keputusan kau kami tetap sokong. Kau nak terima ke tak terpulang. Tapi kalau kami punya opinion memang mamat tu spesis reject” Q hanya memandang muka sahabatnya. Satu spesis dengan Ummi, cakap sokong tapi pendapat tetap tak setuju.
“tgklah macam mana, nanti aku solat istaqarah dulu”


‘aku dah nak gerak g lab, klu kau nk join jmpa kat sna’
belum sempat Q menyimpan telefon ke dalam kocek seluar, satu SMS masuk
‘apasal kau x kjut aku?’
‘kau igt aku kuli kau?’
‘bkn kuli la syg, kau kan awek aku’

Q hanya membiarkan SMS itu. Malas untuk membalas. Entah bila dia setuju jadi awek mamat belia tu. Memang la muka mamat belia tu handsome, tinggi, tough. Kira pakej lengkap la kalau kira fizikal saja tapi bila tengok dia punya sikap memamg tak bleh blah. Kuat mengongkong, semua nak orang dengar cakap dia walpn salah, berkira nak mampus.. dan byk lagi. Sampai penat nak senarai.

Q tekun menyiapkan nota untuk subjek matematik. Mesti semua orang heran dengar, math pun bleh wat note ke?.....sebenarnya lebih kepada menulis rumus & cara penggunaanya, takut lupa. Lagipun Q ni bukan kaki study sangat. Dapat masuk U pun macam nasib je. Umur pun dah tua, orang masuk U wat dip umur 18, Q masuk umur 20. kan bnyak beza dgn mamat belia tu. Mamat belia tu sama baya dengan Acik.

“dah banyak ke yg ciap?” Q menyumpah dalam hati. Tangannya mencapai liquid paper, memadam garisnya yg terjadi akibat tergejut tadi.
“ayam la kau, dah tak reti bg salam ke?”
“sorry la syg, aku jeles tgk kau dh wat note byk….jap lagi pinjam ye, nak photostat” Q way don’t know je. Malas nak layan.
“so kira skrg kau jadi awek aku ye” Hisham berkata sambil tersenyum.
Q hanya membisu, mengenangkan mimpinya semalam. Entah lelaki mana yang dia nampak, yang pasti dia berasa selamat dan selesa dalam pelukan lelaki itu. Sayang sekali dia tidak nampak wajah lelaki didalam mimpinya.
“boleh termenung pulak dia. Jadi ye….” Melihat wajah yang mengharap itu membuatkan Q tidak sampai hati untuk menolak.
‘harap-harap tul la mamat ni yang aku mimpi semalam’ doa Q perlahan.

* * * * * * * *

“petang ni nak g mana –mana tak?” aju Q ketika berjalan pulang dari kelas.
“tak kot. Nape? Nak ajak g mana”
“nak pinjam motor jap, Ana mintak tolong temankan dia ke pekan”
“ni yang tak suka awak kawan dngn Ana neh. Suka sangat merayau. Buat apa nak g pekan?”
“orang dalam prob, apa salahnya tolong”
“masalah apa pulak kali ni?” nampak sangat riak tidak senang pada wajah Hisham.
Q memandang keadaan sekeliling, bila pasti tidak ada orang berhampiran barulah dia bersuara.“ dia nak beli pregnancy test.last month dia g pangkor, so skrg dia takut kantoi sebab ari Khamis ni wataniah nak wat urine test”
“tak habis-habis. Tak yah kawan la dengan Anna. Nanti awak pun terikut cara dia”
“ni nak bagi ke tak orang pinjam motor?.... kalau tak orang leh Tanya kat budak len” Q tayang muka tension.
“petang ni tgu saya kat parking”


Pejam celik pejam celik dah dekat setahun Q couple dengan Hisham. Semester depan dah kena keluar buat latihan industri. Sepanjang bercouple ni dah penat dia orang bergaduh, tapi last-last baik jugak.

“petang ni kuar g pasar malam nak?” usul Hisham ketika makan tengah hari.
“kan kelas sampai kul 5, malas la nak balik tukar baju lagi. Dah tu kena usung beg pulak”
“saya bawa keta ari ni, tak yah tukar la. Pakai baju kurung pun ok apa”
“k lah”

Mata Q memandang jalan yang dilalui oleh mereka. “ kata nak g pasar malam. Ni nak g mana lak?”
“kita singgah rumah sewa saya jap ye”
“nak buat apa? Segan la orang tengok lagipun kan awak duk sorang. Apa kata orang nanti”
“jap je…..bleh ye”
“jom masuk” Hisham menarik tangan Q ke dalam rumah bila gadis itu enggan keluar dari kereta.

0 comments:

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....