CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 1, 2011

~dIA- 17~

Fikri pandang Athirah yang diam di sofa, lepas solat Asar tadi memang tak bergerak dari depan Tv. Entah gambar apa yang ditonton, kusyuk berbenar. Dia pulak sibuk dengan kerja yang terpaksa dibawa balik semalam. Kerja yang makin banyak membuatkan dia terpaksa jugak bawa ke rumah. Mengganggu waktu bermesra dengan isteri tersayang.
“Ira….”
Diam.
“Ira….”
“Hmmmmm”
“Keluar jom” Ujar Fikri. Dia dah sakit kepala tengok lukisan yang tak siap-siap tu. Dah tak boleh nak tumpukan perhatian. Sejak ada isteri dalam rumah ni, perhatian pada kerja sedikit terganggu. Kuat betul tarikkan kakak sorang ni.
“Pergi mana?”
“Dating dekat taman mainan bawah tu je. Nak tak?”
“Kerja dah siap ke?” soalnya tanpa mengalih pandangan dari skrin tv. Tak mahu lelaki itu perasan yang dia bukan tengok tv tapi terlelap. Nasib baik terdengar jugak panggilan lelaki itu tadi, kalau tidak mesti kantoi. Mesti malu.
“Belum, abang bosan la, malam nanti abang sambung bagi siap. Dah habis idea nka buat. Jomlah”
“Nak buat apa dekat padang mainan tu?”
“Tengok anak orang main”
“Okey”
Langkah Athirah ke dalam bilik hanya dipandang. Tahu dah kenapa Athirah ke dalam. Nak tukar baju dan pakai tudung. Bagus betul! Dah terdidik sebagai muslimah sejati, tak adalah dia nak pening kepala fikir macam mana nak betulkan tulang rusuknya itu.


Suasana dipadang permainan petang-petang begini meriah dengan kehadiran kanak-kanak. Dia hanya duduk disalah sebuah kerusi yang disediakan disekeliling memandang pelbagai gelagat. Nampak seronok betul. Hilang segala bosan akibat terperap berjam-jam di dalam rumah tadi.
“Berangan apa?”
Athirah memandang orang yang bertanya disebelah. Macammana boleh lupa yang dia turun dengan suami tersayang tadi.
“Mana ada berangan”
“Habis tu? Buat apa tadi. Khusyuk benar”
“Tengok budak-budak main la. Kan abang ajak tengok budak-budak tadi”
“amboi pandainya menjawab”
“Orang tanya kena la jawab. Nanti kesian pula kalau abang cakap sorang-sorang”
“Oklah, abang kalah. Ira memang pandai cakap” Fikir mengangkat tangan, mengaku kalah dengan isterinya.
“Bawa wallet tak?” tiba-tiba Athirah bertanya bila keadaan sepi agak lama antara mereka.
“kenapa?”
“Nak hutang tiga ringgit”
“Nak beli apa?”
“Tu?” bibir dijuihkan pada pakcik yang baru berhenti di tepi padang. Pakcik paddle pop. Dah lama tak makan aiskrim macam tu. Tadi bila tengok iklan di tv dia dah terasa dekat tekak. Memang gila punya berpengaruh iklan ni. Semua rasa nak beli, lepas ni kena kurangkan tengok tv.
“Nak beli?”
“Ye la. Bawa tak?”
“Nak flavor apa?”
“Nak magnum yang tengah iklan dekat tv tu”
“Yang mana? Abang mana ada tengok tv sangat. Jom pergi sekali”
“malas nak jalan la”
“Jom jugak, nanti kalau silap dah tak boleh tukar. Siapa nak makan, abang bukan suka makan aiskim ni”
“Banyak alasan la abang ni”
“Jom cepat” tangan Athirah ditarik mengikut langkahnya. Mana boleh tinggal isteri tersayang ni sorang-sorang dekat tempat open macam ni. Nanti kalau kena ngorat dia jugak yang angin. Alasan tak tengok iklan tu semua auta je.
Dalam merungut dia mengikut jugak. Mana boleh lepas peluang makan makanan kegemaran. Kalau melepas kali entah bila pulak dia nak keluar beli.
Senyuman manis sampai ke telinga terukir dibibir bila benda yang teringin sudah berada ditangan. Laju tangan mengoyak bungkusan plastik itu. Setiap gigitan dinikmati sepenuhnya.
Dia memandang ke sisi bila terasa tangan ditarik. Fikri dengan selambanya menggigit aiskrimnya. Tanpa rasa bersalah.
“Apa abang ni. Tadi kata tak suka aiskrim. Ni apasal boleh makan Ira punya aiskrim ni”
“Nak rasa je”
“Rasa apa sampai setengah abang sorang je yang makan”
“Kedekut la sayang ni”
“Apa sayang-sayang. Ingat bila panggil sayang Ira nak bagi abang makan lagi ke? Ganti balik”
“Nanti abang ganti okey, pakcik tu dah balik dah. Makan cepat, dah nak senja ni. Semua orang dah balik. Kita pun kena masuk rumah”
“Tahulah. Nak habiskan. Dah tak selera nak makan” ais ditangan disua pada Fikri. Dah bengkek dengan alasan tak munasabah lelaki itu. Hilang segala nikmat nak makan petang ni. Nampaknya lepas ni kena beli lagi, dan nikmati tanpa kehadiran Fikri.
“Ala, takkan sentap kot. Sharing is caring kan”
“Malas nak layan. Jom balik”
“Yelah”
Fikri dah tersenyum sendiri. Suka sungguh mengusik Athirah sekarang. Nampaknya lepas ni kena tambah dalam jadual harian, mengusik isteri tersayang. Baru harmoni rumah tangga. Perlahan dia mengikut langkah Athirah ke tangga, mendaki ke rumah mereka.

4 comments:

sue said...

Lama tunggu ... akhirnya...muncul...
So sweet kan .....
kenapa pendek sangat....
nak lagi......

sue said...

Lama tunggu ... akhirnya...muncul...
So sweet kan .....
kenapa pendek sangat....
nak lagi......

miznza84 said...

akhirnya....

MaY_LiN said...

amboi..kedekutnya sayang ni

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....