CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 30, 2010

~4~

Mata Imran memandang pada Anita yang duduk bertentang dengan Aisyah. Paham dengan pandangan tu segera Anita bangun.

“aku gi toilet jap”

Bila Anita dah bergerak agak jauh baru Aisyah kembali memandang pasangan ditepi mejanya. Muka dah wat tanda soal…..
“ni Sofea, kekasih saya” bagaikan mengerti mimik muka Aisyah, Imran memperkenalkan wanita disisinya.

“ohhh…hai. Aisyah” tangan yang dihulur dipandang sinis oleh Sofea. Aisyah jungkit bahu. Malas nak tambahkan dosa kutuk orang.dah orang tak nak salam takkan nak paksa pulakkan “so, nak cakap apa dengan saya”

“just nak kenalkan awak pada Sofea, senang nanti kalau jumpa lagi” selambe je Imran menutur. Aisyah dah kerut dahi, macam ni punya orang pun ada ka? Ingatkan ada benda pentng sangat nak cakap sampai kena halau Anita. Ni kes nak menunjuk awek ke apa? Ke Nak bandingkan dengan dia yang agak kuno ni dengan barbie doll tu?

“so dah kenal dah. Ada apa-apa lagi?” reputasi depan orang kena jaga walaupun dalam hati dah menyampah gila. Bahasa masih sopan.

“takde….awak boleh sambung lunch” tangan Imran dah berada dibahu Cik kak yang cantik tu. Mula untuk melangkah.

“ok”


“cantik madu kau” ayat pertama Anita ketika kembali duduk didepan Aisyah. Aisyah buat pekak. Anita ni bukan boleh dilayan sangat, nanti makin panjang dia punya tahap merapu. Takut gak nanti ada yang kena balik jalan kaki.

“takkan dah bisu kot jumpa dengan madu”

“sekali lagi keluar perkataan manis tu dari mulut kau, aku tinggal kau kat sini. Kau balik kilang sendiri”

“Ala Cah, takkan nak gurau sikit pun tak boleh”

“ala fedup la asyik cakap pasal mamat dengan minah tu.biar aje la. Aku pun bukannya ada hati dengan Imran tu. Ada jodoh ada la. Kalau takde pun bukannya aku rugi apa pun”

“kau memang, entah kat sapa kau bagi hati pun aku tak tau. Payah sungguh nak jumpa balik….. nak kena wat iklan dah ni. Takut aku kalau kau tak jumpa balik hati kau, kempunan aku nak makan nasi pengantin kau”

“kau mulut memang tak sayangkan”

“apahal angin sangat hari ni? Hormon tak stabil ke apa?” sengih Anita dah sampai ke telinga bila tengok Aisyah dah bangun.

“kau dah sudah makan lum?”

“dah”

“kalau dah jom blah. Aku ada banyak kerja lagi nak buat. Takde paedah langsung duk layan kau punya merapu kat sini”

*-*--*-*-*-*

Mata yang pedih lepas solat subuh membuatkan Aisyah kembali merebahkan badan ke sofa diruang tamu. Mak yang sibuk menyediakan sarapan pagi tak daya nak dibantu. Ni la bahananya kalau tekun sangat menyiapkan lukisan semalam. Macam dah tak boleh nak ditunggu siang.

“Acik, jom jogging kat stadium” Along dah siap dengan pakaian sukan berdiri dihujung sofa.

Aisyah membuka sedikit kelopak mata, memandang Along yang bersemangat. “Acik ngantuk la long. Nak tengok muka along pun dah tak nampak ni. Macam mana nak pergi lari”

“mengantuk?????? Semalam bukan awal lagi ke dah masuk bilik. Sampai Knight Rider pun tak sempat nak habis tengok”

“memang la, tapi pukul 1 acik dah jaga. Tak boleh nak lelap balik lepas tu, acik buat la kerja sampai subuh. Ni yang mengantuk teruk ni”

“iye ke buat kerja? Ke duk khatam novel”

“novel mende……. Novel pun dah lama tak beli. Acik dah tua la along nak layan novel-novel cinta tu”

“betul jugakkan, adik along ni dah tua. Patutya duk baca La Tahzan je sekarang.”

“amboi………pedasnya bahasa”

“uitttt…….. terasa ke? Betul ni tak mau ikut” Aisyah dah malas nak menjawab. Cuma tangan diangkat melambai pada Umar. Mata kembali dipejam. Hari ahad yang indah haruslah digunakan sebaik-baiknya.

*-*-*-*-*

Azhar pandang Ain yang sedang berdiri. Penat dah memujuk si kekasih yang entah kenapa tiba-tiba sentap lagi. Rasanya dah semua kehendak Ain dituruti. Petang ni terpaksa juga memujuk Ain untuk menghadiri kursus kahwin yang sudah didaftar.

“Please Dear, Bie dah bayar semua. Tinggal nak pergi je. Kalau tak gi esok bila pulak nak pergi. Majlis kita pun dah nak dekat. Umi Bie dah bising dah. Cuba Dear bagi tau kenapa Dear tak nak pergi esok?”

“Dear dah janji dengan kawan la nak ke Perlis. Takkan nak suruh diaorang ubah tarikh pulak” jawab Ain selamba.

“Dear, hari tu Bie tanya tarikh ni Dear cakap ok. Takkan tiba-tiba je nak ikut diaorang pergi Perlis pulak. Sayang la walaupun boleh tunda tarikh tapi lepas ni Bie memang sibuk dengan kerja.”

“kalau macam tu Bie gi sendiri la, bila Dear lapang nanti Dear pergi” monotone Ain menjawab. Takde rasa bersalah langsung.

“tapi Bie bayar untuk dua orang la Dear”

“kalau macam tu ajak je Cah, Biekan suka sangat berkepit dengan si CAh tu. Mana pergi pun nak bawa dia, so ajak je la dia pergi, mesti dia suka”

“tapi Bie nak kawin dengan Dear, bukan dengan Ti, patutnya kita pergi berdua la”

“tengok….. orang lain panggil Cah, Bie je yang panggil dia Ti. Entah apa la yang istimewa sangat dengan budak tu pun Dear tak tau”

“Dear…. Isu kita sekarang, kursus kawin esok. Bukan pasal Bie dengan Ti”

“Dear tak boleh pergi, Dear nak ke Perlis” putus Ain dengan nada yang tegas.

“kalau macam tu, jangan marah kalau Bie ajak Ti” Ain pandang muka Azhar yang sedang merenung ke padang. Dah agak dah jawapan Azhar.



*-*-*-*-*

Sayup-sayup terdengar muzik intro lagu Lady Gaga, handphone yang berada di dalam bilik membuatkan Aisyah malas untuk bergerak. Dibiarkan saja, sapa la semangat sangat nak telefon awal-awal pagi sabtu ni. Kerja mengoreng pisang diteruskan. Hari cuti haruslah dinikmati sepenuhnya. Memasak sarapan yang best adalah perlu.

Baru nak menjerang air, suara abah pulak memanggil dari ruang tamu. “napa bah?” jerit Aisyah dari dapur.

“ni Ad nak cakap, penting katanya”

Lepas Pak Bakar melangkah keluar baru Aisyah bersuara. Ntah apa la yang Azhar nak call pepagi macam ni. Dia tak tau ke hari ni hari cuti. Kot iya pun tak sabar nak sattlekan masalah part, tunggu la hari Isnin.

“Ya Encik Azhar, ada apa yang boleh saya tolong di awal pagi ni?” soalan skema kakak reception Aisyah cilok.

“kau cuti kan hari ni Ti?”

“dah tau lagi mau tanya ka?”

“lagi setengah jam aku sampai, pakai baju kurung ok”

“ewah-ewah, suka hati kau je nak arah aku. Sapa kata aku nak keluar dengan kau? Dengan tak bagi tau nak ke mana”

“please Ti, takkan aku nak pergi sorang-sorang pulak. Aku tak bawa lari kau la. Bersiap ok, jap lagi aku sampai”

“aku malas la nak keluar hari ni. Aku nak duduk lepak dirumah je”

“kau tak payah buat apa pun, aku gi amik kau kat rumah, nanti balik aku hantar. Kau Cuma duduk temankan aku je…. Lagipun abah kau dah bagi kebenaran tadi”

“yelah…..cepat. kalau kau lambat aku cancel ikut”

“thanks sayang.”

*-**-*-**-*

“kau nak makan apa Ti?” soal Azhar ketika sampai di kawasan food court. Jam baru menginjak ke angka 6 ketika itu. Tapi disebabkan Azhar nak bayar upah temankan dia, awal la Aisyah makan malam ni.

“tekak aku rasa nak makan pizza la” mata dah meneroka pada kawasan medan selera. Ramai jugak orang. Mana best nak berasak-asak dengan orang ramai ni.

“pizza pulak? Kan kita dah sampai depan ni. Makan la apa yang ada. Banyak lagi yang kau boleh makankan. Penat nak gi pizza ni, jauh”

“yelah, berkira nak mampus dengan aku. Kalau aku tau macam ni, baik aku keluar dengan along je tadi, biar padan muka kau pergi kursus sorang-sorang”

“weh…….merungut nampak, siap mengungkit lagi”

“memang merungut pun, dah ajak aku temankan berkira pulak nak belanja makan. Semua kena ikut tekak melayu kau je. Sesekali nak jugak aku makan yang mahal sikit. Ni asyik-asyik nasi goreng. Tau la duit duk simpan nak wat kawin tapi takkan dengan kawan sendiri pun nak berkira”

“memang la kau temankan aku tapi semua guna duit aku tau. Kau jangan nak banyak songeh pulak, dah terlebih murah hati dah ni belanja kau makan dengan kursus tu. Kau ingat kursus tu murah ke? RM 80 tau”

“lagi sekali kau mengungkit, aku blah balik. Esok Kau gi la kursus tu sorang-sorang. Aku bukan rugi apa pun. Lapan puluh ringgit bising macam lapan ribu”

“serius ni nak makan pizza?” tiba-tiba Azhar menyoal Aisyah yang masih mencari tempat duduk.

“apasal? Kau dah ubah fikiran?”

“baik kau jawab sebelum aku ubah keputusan aku”

“nak la wei……. Aku nak pizza yang bayak layer tu…. Jom cepat” lengan baju Azhar dah ditarik menuju ke arah kereta. Bukan senang nak dapat peluang Azhar belanja makan kat tempat agak mahal ni.

Azhar Cuma menggeleng. Lucu dengan telatah Aisyah. Gaya macam takde duit je nak makan pizza sendiri. Nak kena tunggu orang belanja bagai.

8 comments:

akak said...

hmm..fisha biaq cah ngn ad dah la! tah apa2 mamat sekor tu heheh

epy elina said...

hohohho...
sengal la imran ni...
x nak cah kwen ngn llki 2....
x ada prsaan lngsung....

MaY_LiN said...

alahai~
silap pasangan nnti...

sza_kdh said...

ala....cepat sambung tau..tak sabaq ni....

farwisy said...

sapa hero sebenarnye imran or azhar..conpius sket..

fisha said...

korang nak Cah dengan sapa?????

aku said...

siot btl la si imran tu .
biar ti ngan ad laa..

aqilah said...

mesti azhar lebih memahami aishah.....................

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....