CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, June 26, 2011

~diA~- 15

“Duduklah, Ira panaskan nasi dan lauk kejap. Abang nak air apa?” dia sudah berlalu ke kabinet dapur. Menyediakan air milo untuk Fikri.

“Tak kisah. Apa yang Ira buat semua abang makan”

Langkah Athirah yang cekap ke sana ke mari dipandang dengan hati berbunga. Siapa sangka, gadis yang dulu cukup kasar zaman sekolah menjadi isteri yang cukup sempurna bagi dirinya.

“Kenapa senyum?” soal Athirah bila melihat senyum lebar Fikri.

“Senyum sebab bahagia ada isteri yang sangat sempurna untuk abang”

“Jangan puji lebih-lebih sangat, nanti kecewa”

“InsyaAllah, kalau kita usaha Allah akan mudahkan jalan, mesti takkan kecewa. Lagipun, memang abang rasa cukup bahagia dengan Ira”

“Silalah” Pinggan berisi nasi diletakkan dihadapan Fikri.

“Ira pun duduklah, kita makan sama-sama. Abang tahu Ira tak makan lagi” Tangan Athirah ditarik supaya duduk disebelahnya.

“Tak apalah, abang makan dulu”

“Duduk sayang. Abang suapkan”

“Ehhh, tak payah. Ira boleh makan sendiri”

Cepat Athirah mencapai pinggan. Mengisi nasi dan sedikit lauk. Fikri hanya tersenyum dengan gelagat Athirah. Comel betul.



Fikri hanya melihat Athirah tekun mengemas pinggan mangkuk yang sudah digunakan. Hendak ditolong, Athirah sudah melarang.

“Barang Ira dah siap kemas ke?” soal Fikri bila dah bosan membisu.

“Barang?” Muka Fikri dipandang hairan. Barang apa pulak?

“Lupa dah? Kan petang ni nak balik rumah abang. Ira tak dengar ke apa yang abang cakap semalam?”

“Ada cakap ke?”

“Abang cakapkan semalam? Tido ke apa ni?”

“Dah terlelap kot masa abang cakap tu”

“Sampai hatinya biar abang cakap sorang-sorang”

“Letih, abang cakap lama sangat. Tu pasal boleh terlena”

“Banyak alasan dia. Dah jom abang tolong kemaskan barang” Dalam terpaksa Athirah mengikut jugak langkah Fikri ke dalam bilik.



“Bila beli baju ni?” Soal Fikri bila memunggah baju dari dalam almari.

Athirah mengalih pandang pada baju ditangan Fikri. Berfikir sebelum memberi jawapan. Memang dia jarang memakai baju kurung. Hari berkerja, memang kilang dah sediakan uniform. Ke kelas, dia lebih selesa dengan jeans dan T-shirt.

“Raya tahun lepas. Kenapa?”

“Cantik. Mesti makin lawa kalau Ira pakai.”

“Merapu je”

“Sungguh la. Siapa lagi nak puji wife abang kalau abang tak puji”

“Tak payah puji. Diam je”

“Ni kenapa angin sangat ni? Dari tadi tak senyum langsung dekat abang. Marah?”

“Nak marah kenapa?”

“Marah sebab kena tunggu lama sangat. Sampai terlena. Sorry ya sayang”

“Siapa marah?”

“Kalau tak marah kenapa muka masam je?”

“Memang muka Ira macam ni la”

“Tak lah, muka sayang abang ni manis je selalu. Hari ni je nampak masam. Mesti marahkan abang ni. Salah Ira la”

“Apasal pulak” Athirah sudah berlalu ke meja tulisnya. Mengemas buku yang hendak dibawa. Malas nak melayan Fikri.

“Yelah, patutnya kalau abang tak sampai lebih dari sejam tu, call. Tanya abang dekat mana. Bukan duduk diam dalam bilik. Mana tau, abang accident ke. Mati ke?”

Tergejut Fikri bila buku ditangan Athirah jatuh ke lantai. Segera dia bangun. Menghampiri Athirah yang kaku menghadap dinding. Langsung tak bersuara.

“Ira….isshhhhh, kenapa menangis ni? Abang minta maaf ok” laju jemari Fikri mengelap air mata yang mengalir dipipi. Tersalah cakap ke?

“Ira, sayang. Abang minta maaf. Abang terlepas cakap.niat nak melawak je dengan Ira” tutur FIkri perlahan bila Athirah masih membisu. Hanya sedu yang kedengaran.

“Benda mati tolong jangan nak buat lawak. Cukup Ira pernah hilang mak dulu. Ira tak sanggup nak hilang orang yang Ira sayang lagi”

“Ira menangis beria-ia ni, takut abang mati ye… sayang jugak Ira dekat abang. Ingatkan sampai tua baru abang boleh tahu Ira sayang abang”

“Abang!!!!!!!”

“Ye sayang” lembut Fikri menjawab.

“menyampah…”

Laju Athirah berlalu dari dalam bilik. Ya Allah malunya. Macam mana boleh terlepas cakap ni.


p/s: sorry...cuma boleh buat n3 pendek je skrg...xcukup masa.masih cuba menyesuaikan diri ditempat baru...dan perkara paling tension adalah, tempat duduk baru adalah sangat tak strategik...:(
Enjoy...

5 comments:

Anonymous said...

alaaa,jgn la tensi2...chill arr!

cAhAyA said...

akhirnyaa..termengaku jgak ye..hihi
trus mnannti next chapter..:))

MaY_LiN said...

teng teng teng..
kan da pecah rahsia..
tamau la malu ngan abg ira

Ema Emaharuka said...

Tak apa...
Asal ada jea....
Next, heE

miznza84 said...

hehe..best..

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....