CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 8, 2011

~ diA - 10 ~

Athirah menoleh sekilas pada Fikri yang dah terlentok ke tingkap, patutlah senyap, tidur rupanya. Kesian pulak tengok. Muka letih sungguh. Perjalanan yang baru melepasi Air Keroh membuatkan dia menambahkan kelajuan. Mengantuk sungguh memandu ikut had laju highway ni. Siapa la engineer yang bertanggungjawab letak speed limit 110 ni? Ingat bawa motor ke? Motor pun orang tak bawa 110 km/j kat jalan lurus lagi benar ni. Bosan!

“Dah banyak ke kumpul surat cinta?” tergejut Athirah dengar suara garau tu. Buka mata je dah menyakitkan hati orang. Mata dilarikan pada panel meter…. Huhuhhuhu..150km/j. Patut la pakcik ni berbunyi. Tapi rasa macam slow je bawak. Ke sebab bawa kereta mahal jadi rasa pun macam slow. Selalu kalau bawak kereta wira tu, baru nak lepas 130 dah macam-macam bunyi.
“Banyak dah. Jangan lupa bayar nanti” jawapan tak nak kalah. Saja nak sakitkan hati orang tu. Ingat dia sorang pandai sakitkan hati, ini lagi la pandai bab tu.
“Setakat kena saman abang tak kisah, duit boleh cari. Takut accident je, jenuh abang susah hati kalau jadi apa-apa dekat Ira”
Terdiam Athirah dengar jawapan Fikri. Ingatkan nak ajak bergaduh tadi, rupanya orang tu bertanya ikhlas. Sayang jugak dekat bini dia ni.
“Tak lapar ke?” Soal Fikri bila suasana kembali sunyi.
“Abang lapar ke? Kalau lapar kita berhenti la dekat R&R lepas ni”
“Ok lagi rasanya. Sampai Skudai nantilah kita makan. Ira tak penat ke? Bagi Abang drive la”
“Tak pa, Ok lagi. Takda masalah”
Keadaan kembali sunyi. Hanya lagu perlahan memenuhi ruang. Athirah tekun dengan pemanduan.
“Oh nenek kau!” kuat Athirah melatah. Tergejut bila terasa jemari Fikri singgah di atas jemarinya. Nasib baik tak tertarik stering sekali, kalau tidak dah selamat langgar divider jalan.
“Sorry, Abang tak tahu pulak Ira tergejut”
Athirah hanya membisu, dia buat dah. Ingatkan selamat la dari penggoda kelas pertama ni sampai ke Johor. Ini dia dah buat perangai terlebih hormon ulat bulu. Dia jugak yang geli. Kadang-kadang dia hairan jugak macam mana Fikri boleh berubah hati terima dia lepas kahwin padahal sebelum tu dah macam nak membunuh. Nak kata dia bomohkan Fikri, langsung tak ada.
“Fikir apa sampai berkerut-kerut dahi macam tu?”
“Pasal abang” Athirah tutup mulut sendiri. Apasal la mulut ni selalu terlepas cakap. Tak reti nak cover tuan langsung.
“Topik menarik tu. Tapi kenapa berkerut teruk sangat?”
“tak ada apalah”
“Cakaplah”
“tak ada apa. Mana kad tol?”
“Kad? Mana ada kad, kan abang lalu smartag tadi. Pening betul la Ira ni” jawab Fikri bila mereka sudah sampai di Plaza tol Skudai. Fikri senyum sendiri, jarang nak tengok Athirah gelabah macam tu.


“Abang hantar Ira pergi lab, nanti lunch abang jemput”
“Tak payah , tak tahu pukul berapa nak siap. Nanti nak balik Ira call. Abang pergilah bersuka ria kat mana-mana dulu”
“Tak apa, abang hantar Ira lepas tu abang nak balik tidur kat hotel. Claim balik semua tidur yang dah lepas”
“Ikut suka la”

Handphone yang bergetar di atas meja menarik minat Fatimah yang tekun menulis keputusan ujikaji. Athirah masih bertungkus-lumus memasang radas untuk ujikaji esok. Dijengah pada skrin.
“Ira, Encik Fikri called” Jerit Fatimah.
Merah muka Athirah, memang nak kena la Cik Timah ni. Tak boleh ke cakap slow-slow sikit. Ini, satu lab boleh dengar suara dia.
“Ira, tak habis lagi ke lab?” serak suara Fikri menyoal. Baru bangun tidur ke apa pakcik ni.
“Lagi setengah jam.”
“Kalau macam tu, nanti Ira keluar lab abang ada park kereta belah kiri.”
“Abang ada kat mana ni?”
“Kat luar lab”
“Ya Allah. Kenapa tunggu dekat sini?”
“Abang susah hati la. Tak boleh nak duduk dalam hotel. Dah pukul dua pagi ni”
“tunggu kejap, dalan 10 minit orang keluar”
“Okey”
Kepala yang tak gatal digaru. Kacau betul la pakcik sorang ni. Terlebih protective la pulak. Memang tak siap la kerja malam ni.
“Kau kenapa Ira? Dah macam beruk aku tengok”
“Encik Fikri ada kat luar. Kita berhenti dekat sini dulu la. Esok kita sambung. Sempat rasanya”
“Ohhhh, abang sayang dah datang. Kau pergilah balik dulu. Aku kena tunggu budak-budak tu. Don’t worry, nanti aku set upkan radas yang terbengkalai tu”
“Thanks Tim”
“Takde hal. Aku faham orang baru nak belajar honeymoon ni, mana boleh pisah lama-lama”
“Blah la kau. Dah baik ada jugak nak kenakan aku. Aku gerak dulu. Jumpa esok pagi”
“Kirim salam dekat Encik Fikri ye”
“Yolah”





Athirah mencapai beg pakaian, jeans yang pakai tadi dilipat kemas dan dimasukkan ke dalam beg. Fatimah dan Katty dah keluar dari bilik persalinan. Cuma tinggal dia dan Zakiah.
“Cepat la wei, lambat macam bersiap nak pergi dating. Bising dia orang nanti.”
“Kau reti sabar tak? Tak nampak aku tengah buat apa”
“Kau ni, lipat seluar je pun. Bukan susah mana, tapi apasal lama sangat. Nanti lewat main, lewat la kita balik. Marah laki kau. Kitaorang ni takpela, anak dara mak ayah je. Kau tu bini orang”
“Boleh tak kau jangan ingatkan status ngeri tu”
“Ngeri konon, padahal loving nak mampus masa dekat Johor.”
“Tolong sikit”
“Tak payah nak ngelat. Kita orang nampak tau masa kau keluar makan. Siap makan bersuap lagi. Mana nak lari”
“Merapu je, cepat sikit”
Athirah segera keluar dari situ. Tak sanggup nak dengar lebih lagi. Malu siot. Macam mana budak-budak ni tau semua tu.

Tangan yang semakin sakit membuatkan Athirah kembali duduk ditepi padang. Nak bangun pun rasa tak larat. Ni semua bahana terlebih semangat nak menang tadi, dia terlanggar dengan Fatehah. Dan rasanya bahu dah terkehel.
“Ira, ok tak ni?” Fatimah dah duduk bertinggung disebelah.
“Bahu aku terkeluar sendi rasanya. Nak angkat pun dah tak boleh ni”
“habis tu macammana? Nak pergi klinik?”
“Tak payah la, kau orang main bagi habis dulu. Aku tunggu dekat sini”
“Kalau macam kejap aku pergi ambil minyak angin. Sapu dulu sebelum bengkak teruk”
Semua teman-teman duduk berhampiran Athirah bila permaian sudah tamat. Masing-masing sibuk melihat bahu Athirah yang sudah membengkak.
“Kau nak balik macam mana ni?”
“Kau hantar aku boleh tak Katty?”
“Nak hantar tu boleh, takut kena angin nanti makin teruk pulak. Kita semua naik motor je tadi”
“Suruh laki kau ambil la Ira” Cadang Fatimah.
“Malas la, entah-entah dia dah tidur” perlahan Athirah bersuara, jam ditangan dipandang. Dah pukul 12 tengahmalam.
“Dah tu, aku call bapak kau? Nak?” Athirah pandang geram pada Fatimah. Suka sangat bagi cadangan yang menyakitkan hati.
“Tu nak menempah maut.”
“Call Fikri la, suruh dia ambil. Ni bukan benda main la Ira”
Dalam terpaksa, nombor telefon Fikri didail jugak. Memang tak ada pilihan lain. Mau kena sembelih kalau telefon Pak Man. Dah selalu sangat dia kena marah bila cakap nak pergi main futsal. Ni bila cedera cari Pak Man pulak, memang betul jolok sarang tebuan.

“Nak pergi klinik ke?” soal Fikri bila dah selamat masuk dalam kereta. Memang pakcik sorang ni tak cakap banyak. Terus je datang dan ambil isteri dia. Marah pun tidak. Cuma muka nampak risau terlebih.
“Tak payah la”
“Habis tu?”
“Esok je la pergi urut dekat Mak Ngah”
“tak sakit ke?”
Athirah pandang muka Fikri. Tak percaya orang bijak pandai boleh tanya soalan bodoh tu. Dah bengkak macam ni takkan tak sakit.
“Tak”
Fikri tersenyum dengar jawapan menyindir Athirah. Marah la tu. Kalau tidak takkan nak jawab tak logik macam tu.
“Kita pergi klinik amik pain killer dulu. Lambat lagi nak tunggu siang. Nasib baik esok tak kerja.”
“ikutlah” Memang dah tak tahan sakit pun. Masa sakit macam nilah nak ingat dekat arwah mak. Dulu kalau terkehel, mak yang jaga. Dan tak sedar jugak air mata dah membasahi pipi.
Tergejut Fikri bila tengok Athirah menangis. Sakit sangat gamaknya.
“Kejap lagi sampai klinik. Jangan la menangis macam ni.”
Athirah hanya membisu. Kan Fikri dah salah faham. Tapi tak kisah la, asalkan tak kena marah.


“Ira, macamman boleh jadi macam ni?” Mak mertua sayang dah siap terpacak depan pintu rumah bila kereta Fikri berhenti tadi.
“Accident la ma”
“Accident?” Muka mama dah tergejut semacam bila ulang jawapan Athirah.
“Eh, silap. Terlanggar kawan masa main bola semalam. Terkehel sikit”
“Dah urut belum?”
“Belum ma, tu sebab awal pagi lagi dah sampai sini. Ada orang tu, sepanjang malam mengingau” jawab Fikri.
“Jom pergi rumah Mak Ngah”
“Kita naik kereta ajelah ma. Cepat sikit sampai”

“Langgar apa pulak kali ni Ira?” soal Mak Ngah bila mereka melangkah ke dalam rumah.
“Orang” selamba Athirah menjawab. Dia duduk diruang tamu yang luas.
“Kamu ni, tak serik-serik kan. Dari ada arwah sampai sekarang, ada saja yang terkehel. Ni abah kamu dah tahu belum?”
“Tak, jangan la cakap dekat abah. Sakit telinga orang kena dengar ceramah nanti”
“Habis tu dia tak tahu lagi la ni? Nasib baik orang dah ada laki la ni. Ni kira kamu subahat dengan dia la ni Fikri?”
“Eh, mana ada” Ujar Fikri. Dia turut duduk disebelah Athirah.
“Kalau tak ada, tolong pegang kaki budak degil ni. Nanti sekali dengan Mak Ngah kena sepak dengan dia. Dia punya kaki ni terlebih refleks. Pantang kacau sikit mula nak bersilat.”
“Yelah” Fikri duduk dihujung kaki Athirah. Memandang muka yang berkerut tiap kali jemari Mak Ngah memicit lengannya.
“Perlahan la sikit Mak Ngah. Sakit la”
“Oh, masa main tak ingat nak sakit”
“Auuuwww. Mak Ngah ni nak bunuh orang ke apa?”
“Mengada, bukan sakit sangat pun. Lebih dari ni pun kamu dah rasakan” sekali lagi tangannya ditekan kuat oleh Mak Ngah.
Tanpa sedar, jemari Fikri digengam erat. Dulu, dengan mak tempat dia bertahan bila dikerja oleh Mak Ngah.
Belas Fikri melihat muka orang tersayang menahan sakit. Jemari Athirah, diusap lembut.
“Oit, bercinta pulak masa-masa ni. Dah, esok pagi kita urut lagi”
Teguran Mak Ngah membuatkan Athirah tersipu malu. Macam mana boleh tak sedar terpegang tangan Encik Fikri ni. Adeh!

5 comments:

P188silam said...

lamanya nak tungu cite nie.. upload le cepat ... makin lma makin best cite nie

sinichies_girl88 said...

tull...tul..makin best..samoai ternanti..nanti sambungannya..huhuh

Anonymous said...

best2.. hehe.. nk lg bleh?

MaY_LiN said...

alahai..
kena tegur la..
biarlamak ngah..
org nak bercinta pun nak marah..
hihihihi

miznza84 said...

malu seribu tahun kena sound dengan mak ngah.... hahhaaha

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....