CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 30, 2009

inDAHnYA TAkdiR-16

“Asslamualaikum semua………and morning sayang” ucap Hakim perlahan pada Q sebelum duduk di sisi Hana.

Cepat je Q tunduk merenung pinggan nasi goreng. Malunya………sejak bila bapak singa leh jadi romantik macam ni?

“Q cakap Hakim benarkan dia pergi kerja, betul ke?” Datin Sharifah sudah bersuara.

“Selagi Q pergi dengan abang, abang benarkan dia ke pejabat. Lagipun kerja dia tak banyak sangat bergerak. Duduk membesarkan bontot je” selambe je Hakim menjawab soalan Datin Sharifah.

“dah siap ke?...kalau dah jom gerak sekarang. Nanti lambat pulak sampai” Q hanya mengangguk. Suara macam dah tersekat ditekak.

“Abang gi dulu, bu,yah”

“Q gi dulu Bu, yah” giliran Q pulak tunduk mencium tangan Datin Sharifah. Dah macam laki bini nak gi kerja salam dengan mak mertua dulu….hahahhaha


“Diam je, kenapa? Segan dengan saya ke?” soal Hakim bila Q hanya membisu sepanjang perjalanan.

“takde lah”

“betul ke? Selalu awak banyak je cakap, tiba-tiba pagi ni dah hilang suara pulak”

“mana ada, Cuma tak tau nak cakap apa je”

“oh ye, nanti sampai office kita jumpa Piejun dulu. Saya nak tunjukkan bakal wife saya kat dia”

“ok bos” tiba-tiba je tangan Hakim menjentik jemari diriba Q.

“sakit la awak”

“lain kali kalau saya dengar lagi awak panggil saya bos luar dari office, lagi kuat saya buat. Tau?”

“dasar bapak singa tul la awak ni”

“singa dengan awak je”

“apasal dengan saya je?”

“sebab……..eehhmmmm”

“cakap la, main-main pulak”

“aik,,,,dah berani ye sekarang.”

“selama ni ada saya takut dengan awak? Takde kan,?” Hakim hanya ketawa mendengar jawapan Q.


“Assalamualaikum Kak Mawar,…..sibuk ke?” sapa Q pada Mawar yang sibuk menaip.

“Ya Allah Q…. kamu dah sihat ke?????”

“dah la, dah boring pun duduk rumah. Lagipun yang teruk kaki bukannya tangan. Boleh lagi ni nak buat kerja. Bapak singa je yang tak bagi Q masuk kerja”

“eeehhhmm….eeehhhmmm…lupa ke sapa kat belakang awak ni?” Hakim bersuara perlahan pada Q.

“morning bos.”

“morning Mawar. Piejun dah masuk office?”

“dah, ada dalam bilik dia”

“jom Q, kita jumpa Piejun….minta diri dulu ye Mawar” Mawar pelik melihat Hakim menarik hujung baju Q. sejak bila musuh berzaman ni buat perjanjian damai ni. Nak kena siasat kejap lagi ni.


“sibuk ke?....aku nak lepak jap boleh?” sapa Hakim pada Hafizul yang tekun menaip. Memang bos contoh betul. Tak masuk time kerja lagi dah tekun buat kerja. Bukan macam Q, kalau sampai awal, mesti sibuk berFB dulu. Sibuk sangat la,…..menuai tanaman. Memang bijak la orang yang cipta benda-benda laqa’ ni….melalaikan sungguh.

“duduk la. Macam tak pernah masuk office aku je gaya kau ni apahal.? Siap bawa cik adik wajah-kesayangan-hamba lagi ni. Ada pa?”

“aku tak ganggu ke?”

“mana ada. Aku tengah reply email kawan aku je” ceh!... tarik balik pujian tadi. Ingatkan tekun buat kerja. Rupanya tekun taip email jek. Sama gak level dengan Q

“aku ada benda nak cakap ni, harap-harap kau tak terasa hati and boleh terima la”

“macam berat je bunyinya. Ada kena mengena dengan wajah kesayangan hamba ni ke?”

“sebenarnya, aku dah declare dengan Q.tapi dia susah hati selagi tak cakap kat kau. So hari ni aku nak bagitau la. Kalau kau nak marah pun, marah je kat aku. Aku yang purpose dia”

“memang aku nak marah pun” dengar je suara Piejun dah tinggi semacam. Cepat-cepat Q bergerak ke belakang Hakim. Berlindung dari sebarang kemungkinan.

“relax la Jun. apasal tinggi-tinggi suara ni”

“aku marah…..mesti la kena cakap kuat-kuat. Kalau cakap baik-baik bukan marah namanya” Q kat belakang Hakim dah nak tergelak dengan jawapan Piejun. Tengah marah pun boleh lagik jawab soalan. Berkaki lebar tul.

“ooohh, macam tu ye?” Hakim pulak boleh tanya ayat bodoh tu. Nak je Q cepuk kepala bapak singa tu.

“bila lagi korang couple ni? Apasal hari ni baru bagitau aku?”

“ehh…kau patut bangga tau, kau orang first yang aku bagi tau”

“congrate la bro, ada gak awek nak kat kau. Boleh dia tolak mamat handsome macam aku ni and then terima muka macam kau”

“tu menghina namanya”

“aku lawak je la. Q, tak yah la awak nak menyorok kat belakang Hakim tu” cepat je Q menjengah wajah. Tersengih. “dah ok ke kaki awak?”

“boleh dah jalan tanpa tongkat”

“so sekarang tinggal kat mana?”

“kat rumah ayah ngan ibu lagi”

“amboi-amboi, ayah dengan ibu ye. Bagus la tu, belajar-belajar panggil macam tu, nanti takde la nak tersasul. So kerja macam mana sekarang, dah naik pangkat ke still jadi clerk aku ni?”

“nanti aku bincang dengan dia dulu ye. Pastu aku bagitau…..betul ni kau tak terasa hati dengan aku?” soal Hakim sebelum melangkah keluar.

“aku ni dah suku abad berkawan dengan kau, dari cara kau dulu lagi aku tau kau sukakan Q. saja je aku wat iklan, bagi kau sakit hati sikit. At last, nampak gak hasilnya”

“thanks Jun, kau la sahabat aku”

“sahabat, sahabat jugak….bila nak belanja aku makan besar ni?.…..Q kalau bapak singa awak ni buat perangai awak bagitau je kat saya, tau la macam mana nak buat”

“tq Encik”


Q tekun menyiapkan lukisan part yang perlu diubahsuai. Telinga awal-awal lagi dah disumbat dengan earphone. Sambil mengangguk-angguk kepala layan lagu sambil buat kerja-memang heaven la.

Tiba-tiba lagu Metallica dah hilang. Kak Mawar ni memang selalu potong la. Asal baru je nak layan, mula la kakak sorang ni tercongok depan meja.

“ada pa ni kak. Orang tengah best layan ni”

“adik sayang. Handphone awak mana?”
“ni” Q menayang apple putih yang diambil dari dalam laci pada Mawar.

“nama je pakai latest gajet tapi call tak reti nak jawab buat apa. Tu cik abang awak call, gi jawab cepat nanti kena bising lagi mula la tarik muncung”

“adeh….macam mana tak perasan bapak rimau call ni”

“cepat la Q, nanti-nanti la pikir tu. Gi jawab call dulu”

“Assalamualaikum bos”

“QQQQQQQQQQ, berapa kali nak kena jentik tangan ni. Siap la petang ni, saya jentik sampai bengkak jari awak”

“Kak MAwar da sebelah la. Mana bleh cakap, lagipun ni kan kat office. Ada apa bos call ni?”

“dah lunch lum?”

“lum. Lagi 10 minit baru lunch time la”

“tunggu kat office, saya belikan makanan.awak nak makan apa?”

“big mac bleh?”

“ni makan tengahhari ye, takde burger-burger”

“baik tak yah tanya. Beli je apa yang bos nak makan. Saya telan je” terus je Q letak gagang. Malas nak bertekak dengan bapak rimau. Bukan boleh menang pun. Semua kena ikut kepala dia je.




Plastik yang disuakan didepan mata dipandang tak percaya. Ada 2 kotak big mac, fries dan coke. Senyum sampai ke telinga bila tengok semua tu.

“thanks awak”

“beli je favaroute dia terus senyum sampai telinga ye. Jom masuk bilik saya, kita lunch” ni yang buat sayang lebih kat cik abang ni. Memahami betul walaupun kena tahan sakit hati dulu sebelum tu.

0 comments:

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....