CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 2, 2010

indahnya takdir-37

Jam baru pukul 6.15 pagi. Adam dah terbau wangi bawang ditumis. Ditoleh sebelah, Q dah takde. Lepas solat subuh dan bersiap, dia turun ke bawah. Melangkah ke dapur, Q sibuk dengan kuali. Entah apa yang digoreng, yang pasti baunya memang sedap. Dah la semalam tak sempat makan. Lepas je letak Q, dia pun tertido sekali.

“Q nak minum air apa? Abang buatkan” terus Q berpaling, tergejut dengar suara tu. Sejak bila Adam jadi ramah balik ni? Bukan dia mogok tak nak bercakap dengan aku ke?

“takpelah, Q minum air suam je. Abang gi duduk depan. Nanti dah siap Q panggil makan” tak selesa pulak bila Adam masih berdiri kat sebelah dia. Tangan pulak dah menggagau mee dalam kuali.


“takpe, abang tolong Q. nanti lambat pulak nak pergi kerja” malas nak bertekak, Q biarkan je Adam mencapai teko. Lepas tu dengar bunyi macam orang bertukang pulak. Mau pecah dapur ni kalau suruh Adam memasak, buat air pun dah macam nak buat rumah. Ingat tengah repair kereta ke apa.

“esok Q kerja tak?”

“tak.cuti sampai Isnin. Selasa baru masuk kerja”

“kalau macam tu, kita pergi bercuti esok.”

“nak ke mana?”

“adalah. Jom abang hantar Q pergi kerja. Kereta abang bawa balik bengkel nak servis” Q pandang muka Adam. Pelik pulak perangai lelaki ni, dah habis fikir ke? Dah dapat keputusan?

“ok” tak payah nak serabutkan otak, orang nak bawa gi makan angin free, ikut aje la. Boleh jugak lupakan masalah kat kilang. Apapun keputusan Adam dia terima je. Nak minta lebih-lebih memang dia tak layak so, terima dengan redha lagi senang.

*-*-**-*-*-

Beg yang dah siap dikemas, diletakkan dihujung katil. Adam asyik dengan lumba kereta di tv. Lepas berus gigi dan sikat rambut, Q melangkah ke katil. Mata dah letih sebab kat kilang tadi sehari suntuk duk siapkan laporan model baru untuk meeting rabu depan. Takut tak sempat nak siapkan nanti.

“nak tido dah?” soal Adam bila Q dah selamat berbaring. Panda pun dah tenggelamkan muka Q.

“aha”

“kunci jam kul 5 ye.lepas subuh kita gerak terus”

“k” tangan capai handset. Set alarm. Letak je phone kat sebelah bantal, terus dia pejam mata. Lega rasanya. Baru nak hilangkan lenguh, terasa tangan Adam merangkul tubuhnya. Mata terus terbuka, tapi bilik dah gelap.Cuma terasa mata Adam merenungnya.

“abang sayang Q. maaf ye abang buat Q susah hati dua minggu ni” terkedu Q dengar ucapan Adam. Biar benar Adam minta maaf.

“abang tak salah. Q faham perasaan abang”

“tak, memang salah abang. Mulai malam ni, abang nak lupakan kisah silam Q. abang terima Q seadaanya. Yang penting Q sayang abang”

“huh, perasan. Sapa sayang abang?”

“ala…..abang dah tau. Siap tido peluk gambar abang lagi semalam. Tak nak mengaku lagi?”

“tetido la, mana sedar pegang apa”

“tak kisah la, yang abang nampak Q tido peluk gambar abang”

“haahhahahaha, perasan gilak”

“abang sayang Q” pelukan Adam semakin erat ditubuhnya. ‘Q pun sayang abang’ ucap Q dalam hati.

********

“feri kita pukul 8. Q nak sarapan dulu?” ujur Adam ketika meneliti tiket feri ditangan. Q melihat jam ditangan, 7.25 pagi

“tak pe lah.tak rasa lapar pun”

“abang gi beli roti jap” Q garu kepala. Aku cakap lapar ke tadi? Adam hilang dalam orang ramai. Q seronok memerhati orang ramai yang berada di jeti Kuala Kedah, macam-macam ragam. Rupa-rupanya Adam nak bawa dia ke Pulau Langkawi.


Penumpang yang tidak terlalu ramai membolehkan mereka duduk tanpa mengikut nombor tiket. Adam bagi Q duduk sebelah tingkap. Q tak kisah langsung, dia tak yakin sangat dengan ketahanan dia untuk sampai ke Pulau Langkawi. Mata difokus pada tv yang tengah tayang cerita Triple X. tak berani nak menghayati lambungan ombak yang makin kuat. Melambung-lambung feri.

Baru setengah jam, kepala dah terasa makin berat. Adam kat sebelah pun nampak dah jadi 3.

“Q ok tak?”

“hurm” mata dah tak boleh nak buka. Pening yang amat. Rasa macam semua isi perut nak keluar. Tangan Adam yang mengurut belakang leher dibiarkan. Memang dah tak berani nak buka mulut. Takut termuntah.

“kalau Q rasa nak muntah, muntah je. Tak payah duk tahan” ujar Adam. Mungkin perasan dengan kerutan yang amat dimuka Q.

“ok lagi” Adam mengambil minyak angin ditangan Q, baru hendak disapu dihidung Q, Q dah tunduk menadah plastik. Tapi takde apa yang keluarkan pun.

“pedihnya tekak” rengek Q.

“minum ni, lepas tu tido” Adam menghulurkan botol air mineral. Bila Q pejam mata, terus dia tarik Q dalam pelukan. Dah tak sanggup tengok Q menahan sakit.

“abang tak tau Q tak tahan naik bot. kalau tidak kita naik flight je.” Satu kucupan singgah dikepala Q. Q hanya membisu. Tak nak buka sejarah, bukan takat naik bot. semua benda yang tak stabil memang Q tak tahan. Arwah Hakim dah kena dulu masa ke Genting. Ni Adam pulak. Bukan ke naik flight pun sama je tak stabil? Naik kereta gi LAngkawi tak boleh ke?

“Q tido la, lambat lagi nak sampai.”

Adam terjaga bila bahunya dilanggar dengan beg seorang penumpang yang ingin keluar. Dia menjengah keluar, dah sampai rupanya. Penumpang pun dah tak ramai dalam bot. Q dalam pelukan dikejut.

“kita dah sampai. Sayang boleh jalan tak?”

“kalau tak boleh abang nak dukung ke?”

“kalau Q nak, abang tak kisah. Q pun bukannya berat sangat”

“takpe la, Q boleh jalan lagi. Jom la gerak keluar, dah tak sabar nak jalan-jalan ni” Q dah berjalan keluar dari bot, kepala yang sakit dah tak dihiraukan bila nampak burung helang besar kat Dataran tu. Rasanya tulah tempat pertama yang dia nak ajak Adam pergi.

“nak makan or nak check in hotel dulu?” soal Adam setelah memasukan beg ke dalam kereta. Kat sini Adam sewa kereta untuk memudahkan diaorang bergerak.

“nak gi tengok helang tu dulu boleh?”

“panas la yang”

“kejap je. Nak say hello kat dia. Boleh ye bang”

“ye lah. Kejap je, abang dah letih ni. Nak lepak kat hotel je petang ni” Q dah wat muka pelik. Siapa yang separuh nyama dalam bot tadi. Rasanya Adam yang banyak lena dari dia. Sepanjang dalam bot tadi Q Cuma tutup mata je, bukannya lena.

*--*-*-*-*-

“apasal membazir ni bang, kalau duduk kat chalet pun dah ok. Bukannya nak duduk kat dalam bilik sangat pun” rungut Q bila tengok Adam membelok ke Datai Hotel. Boleh kopak ni kalau lepak lama-lama kat hotel ni.

“tak mahal mana Q. lagipun kita tak pernah gi mana-mana. Dah 6 bulan abang simpan duit, banyak dah. Q nak shopping pun boleh”

“membazir la bang”

“takpe, janji puas hati. Nanti dah tengok view dia Q lak tak nak balik. Lagipun memang abang nak duduk dalam bilik je dengan ayang abang 4 hari ni ”

“Q nak jalan-jalan la. Nak gi semua tempat menarik kat sini. Rugi la dah sampai sini tapi tak jalan semua tempat. Takkan nak duduk dalam bilik je???”

“tapi bagi abang, ayang lagi menarik la. Duk dalam bilik saja lagi best. Tak sama macam bilik kita kat rumah. Ni siap dengan aircond lagi, wangi pulak tu”

“abang duduk la sorang-sorang. Q nak gi meronda.”

“esok je la, petang ni kita rehat dalam bilik je k” dan bila ENcik Adam dah keluarkan ayat macam tu, jawapannya duduk saja la dalam bilik. Takdenya nak bangkang-bangkang. Penat je bertekak, memang takkan menang.

“cantik muncung……meh sini abang nak buat muncung tu elok balik” belum sempat Q membalas. Bibir Adam dah bertemu dengan muncung Q. “abang sayang Qasedah Najwa”

“Q pun sayang Adam Iskandar” pelukan Adam dibalas. Sungguh dia gembira dengan perasaan indah dalam hati. Macam ada rama-rama dalam perut je…...



Adam Cuma membiarkan Q berpusing-pusing dalam kedai coklat. Kaki dia dah lenguh mengikut langkah Q dari tengahhari tadi. Ada saja yang tak kena dengan coklat yang dipilih. Kejap letak lepas tu ambil lepas tu letak balik.

“duk pikir apa yang? Angkat letak, angkat letak dari tadi lagi. Penat dah abang tengok.”

“nampak sedap tapi macam tak baloi la dengan rega dia”

“Ya Allah, tu je yang duk pikir macam pikir masalah dunia? Ambik je, abang bayar. Banyak mana pun takpe, kalau kita tak boleh nak bawa balik nanti abang hantar pakai pos” dan untuk cadangan yang memerli tu, satu cubitan hinggap di lengan Adam.

Langkah Q ke kaunter segera diikut. Bukan Boleh kira sangat semangat berdiri diatas kaki sendiri si Q ni. Jap lagi mesti dia bayar sendiri semua barang-barang tu.

“nak beli apa untuk mama ye bang?” soal Q ketika melangkah dikaki lima bangunan kedai di pekan Kuah.

“kena beli ke?” Adam soal Q balik.

“mesti la, semua orang kena dapat buah tangan dari kita”

“tak payah beli la yang. Kalau Q bagi baby product Langkawi je pun semua dah cukup happy” dan sekali lagi tangan Adam berbirat. Malu Q bila dengar Adam duk mengungkit cerita semalam.

“malu ke?”

“abangggggggg”

“jom balik bilik la. Panas-panas ni kalau lepak kat dalam bilik aircond amatlah nikmat. Lagipun sayang dah habis shoppingkan”

“mana ada habis lagi, untuk mama dengan papa tak beli lagi la”

“esok sebelum balik kita beli set pinggan kat mama, papa pulak beli je kain pelikat banyak-banyak. Mesti diaorang suka”

“tapi kita tak gi Underwater World lagi’

“nanti balik KL abang bawa Q masuk Aquaria la. Sini bukan best sangat. Jom la balik bilik”

“yang abang semangat sangat nak balik bilik ni nape” Q dah geram dengan telatah Adam.

“kita balik ye. Abang dah letih ni” lembut je Adam menjawab. Tak jadi Q nak marah. Nilah satu kelebihan Adam, pandai je wat suara lemah lembut yang membuatkan Q tak boleh nak tolak satiap permintaan Adam.


*-*-*-*-*

Jam dah pukul 3.20 pagi. Q memandang Adam yang lena. Perut yang sangat tidak selesa membuatkan Q terjaga. Minyak angin dicapai, menyapu diperut. Hampir 10 minit dibiarkan tapi perut tetap sakit, lenguh, perit semua ada.

“abang, bangun la. Sayang sakit perut ni” Q kembali mencapai minyak angin dihujung meja sisi. Dari lepas makan malam tadi perut dah rasa tak sedap.ingatkan dah terlena hilang la sakit, tapi tak jugak. Sejak tadi dia berpusing-pusing di atas katil. Adam pulak dah nyenyak. Biasa la Adam kalau sibuk di bengkel memang tido tak sedar diri.

“abang….” Badan Adam digoyang. Dah nak menangis tahan sakit ni. Abang sayang pulak tidur nyenyak sungguh, sampaikan orang gerak pun tak dengar-dengar.

“apasal ni ayang?” Adam membuka mata memandang Q disisi.

“sakit” airmata dah berjurai dipipi. Sejak dah ada orang sayang ni, memang keje menangis je. Berlagak la sebab ada orang nak pujuk.

“period ke?” Q angguk je. Dah takde suara nak cakap.duk pikir sakit je. Adam mengambil minyak panas ditangan Q. keje dia tiap-tiap bulan. Dari zaman tembok berlin sampai la sekarang, memang tak miss la.Dah cekap dah. Lama jugak Adam mengurut. Bila nampak Q lega sikit baru dia berhenti. Tubuh Q diraih dalam pelukan.

“manjanya ayang abang sekarang ni, sakit sikit pun dah menangis.Dulu sampai patah kaki pun maintain muka selambe je.”

“masa tu takde orang sayang kita, mana boleh menangis. Sekarang dah ada abang,ayang dah taknak pikir. Biar abang yang pikir semua.”

“ye la tu,sampai minyak kereta dia abang yang kena pikir tinggal banyak mana.”

“esok cutikan, ayang masak ye. Awal pagi kita gi market” cepat je Q tukar tajuk. Memang malas nak dengar Adam buka cerita dia yang terlebih manja.

“ok, abang pun dah lama tak makan best-best” tangan Adam dah mencapai suis lampu. Nak sambung mimpi.


*-*-*-*-*-

Adam terjaga bila terdengar azan berkumandang dari surau. Terus dia bangun dan berlalu ke bilik air. Baru je nak bentang sejadah Q pun bangun.

“apsal tak kejutkan Q? nasib baik alarm bunyi”

“bukan semalam Q cakap cuti ke? Siap nangis-nangis sakit lagi”

“mana ada, sakit perut je. Tak cuti pun. Tunggu jap, Q nak ambil wuduk”

Lepas je solat subuh berjemaah, Adam dah merangkak naik katil balik. Nak sambung mimpi dia kata. Sekali dengan Q ditarik. Mula-mula Q membantah jugak tapi bila tengok Adam buat pekak je sekali dengan dia terlelap sama.

“Abang, bangun la, janji nak gi market sama-sama. Dah dekat kul 7.30 ni. Nanti lewat, nak masak lagi” Q duduk kat tepi katil. Geram je tengok muka Adam yang sedap tido. Semalam dia yang beri-ia janji nak temankan ke market, beli ikan…..

“tak yah gi la ayang. Nanti kita makan kat luar je”

“bangun la bang, dari minggu lepas lagi duk tunda-tunda. Jemu dah makan kat luar”

“ala, malas la yang. Meh tido dengan abang la” Adam dah tarik Q kedalam pelukan.

“abang tak nak gi takpe la, ayang gi sorang-sorang. Abang tido la” meh kita test tengok menjadi tak main ugut-ugut dengan Encik Adam Iskandar ni.

“10 minit k, abang tukar baju jap. Suka sangat ugut abang macam tu” Q dah tergelak suka. Sapa kata susah sangat nak gerak pak cik ni. Adam berlalu dengan muka tak puas hati.

*-*-*-*--*

“nek motor ronda-ronda nak tak yang?” usul Adam ketika duduk bersantai depan tv petang tu. Dah bosan duduk saja dalam rumah sejak semalam. Weekend macam ni je la peluang nak duduk berdua dengan Q. hari lain sama-sama sibuk dengan kerja.

“nek motor panas, kalau nek keta nak la”

“mana ada panas, dah redup tu. Jom la kita ronda kat Balik Pulau nak”

“jauh, dah tu jalan dia pulak bengkang-bengkok. Tak nak, nanti abang bawa laju, ayang pening nanti.esok dah la keje”

“mana ada laju, gi ronda mana boleh bawa laju-laju. Jom la” Adam pandang muka Q yang sedap je duk makan twistie “bersiap ye, lepas Asar kita keluar”. Bila dah keluar ayat tu, tau sangat dah memang tak boleh bantah. Takdenya Adam nak dengar cakap Q


Siap pinkan tudung, Adam dah berdiri ditengah pintu bilik. Dah tak sabar nak keluar la tu. Dari tadi lagi dah dengar bunyi enjin motor yang sengaja dipulas kuat-kuat.

“comeynya ayang abang ni, macam budak-budak sekolah dah abang tengok ayang pakai macam ni.” Q tunduk tengok baju dibadan, T-shirt tangan panjang hijau dengan jeans biru gelap.tudung maintain warna biru nila. Dah lama dia tak pakai macam ni, selalu kalau ke kilang memang pakai blouse dengan slack. Tapi bila kenang nak naik motor petang-petang ni, mesti angin kuat. Kalau pakai slack jenuh la kebas kaki.

“ada je, dah jom nanti lambat pulak” Adam sengih je.

Q pandang Adam yang dah sedia atas motor. Tengah fikir macam mana nak naik motor besar tu. Selalu naik dengan Haq, dia redah je “cepat la yang, duk baca doa apa lagi tu?”

“abang janji jangan bawa laju-laju” Q dah pandang muka Adam. Selagi lelaki tu tak mengaku memang dia tak nak naik.

“ye…..abang bawa slow” tutur Adam‘kat depan taman ni je. Masuk jalan besar nanti abang pecut’Adam sambung dalam hati. Mana boleh lepas peluang Q peluk dia. Trauma Q ni memang best bagi Adam. Sebab bila bawa laju je, Q peluk dia tak ingat dunia. Kadang-kadang sampai berbekas tangan Q dibadan.

Dengar janji Adam, Q panjat naik motor Adam. Mula-mula memang slow, syok je Q tengok kawasan taman tu. Lepas masuk jalan besar, Adam mula la tunjuk belang. Q pejam mata, mulut dah baca macam-macam doa. Memang sengaja la tu.

*-*-*-*--

Kepala yang berdenyut dari semalam membuatkan pergerakan Q pagi tu sedikit perlahan. Memang payah nak bergerak kalau dah macam duduk dalam roller coaster. Semua benda rasa berpusing je.

“kalau tak sihat tak payah la pergi kerja. Jap lagi kita ke klinik, amik mc” saran Adam pada Q yang berpaut pada meja solek untuk menapak ke bilik air. Q pandang muka Adam. Suka hati je suruh ambil cuti.

“keje ayang banyak lagi yang tak siap, esok dah nak meeting. Abang la ni, wat Q pening” Q dah serabut pikir janji dengan vendor yang nak jumpa dia hari ni.

“mana lagi penting? Kerja or kesihatan? Ke ayang nak abang ban ayang dari kerja terus? Duk rumah jaga makan minum abang jek, yang lain semua abang tanggung. Nak?” Adam dah masuk mood diktator.

“abang………”

“takde sesi rayuan kat sini, gi masuk, amik wuduk lepas tu kita jemaah. Lepas sarapan nanti abang bawak gi klinik”



Lepas sarapan Q sibuk nak kemaskan meja makan. Adam tekun dengan paper dia, tadi dia dah keluar belikan sarapan. Memang dia tak bagi Q masak“duduk diam-diam la yang, jatuh karang. Kejap lagi abang kemaskan semua”

“boleh lagi la, nak pergi kerja pun dah ok ni”

“tak payah nak tunjuk kuat. Abang takkan bagi ayang gi keje. Kalau apa-apa jadi kat ayang nanti, abang gak yang nyesal. Nak buat kerja kat worksyop pun tak senang nanti. Duk rumah je”

“sejak bila jadi hitler neh?”

“ayang ada dua pilihan jek, bersiap lepas tu kita ke klinik. Atau, abang bawa ayang masuk bilik, dan jangan harap ayang boleh keluar dari bilik kita sampai waktu kerja ayang habis. So nak yang mana?”

“ye lah, orang naik tukar baju. Kita gi klinik” suka sangat buat macam tu, semua nak paksa orang je. Adam senyum je tengok Q melangkah ke bilik. Adam ni bukan boleh percaya sangat, dibuat betul apa yang dia kata nanti haru je. Boring mampus kalau kena terperap dalam bilik je.


*--*-**-*-*

“singgah McD jap boleh?” soal Q ketika melalui highway, teringin pulak bila nampak huruf M yang tinggi tu.

“nak beli apa?”

“nak fillet O fish ”

“bukan selalu tak suka ke burger ikan”

“teringin la. Ni nak singgah ke tak. Q bayar sendiri la, tak minta duit abang”

“alla hai, sejak bila sensetif sangat ni? Abang tak kata apa pun. Lapar sangat ke? Abang ingat balik dari klinik baru nak singgah makan tengahhari kat situ.”

“beli drive thru la dulu. Tengahhari kang kita mai la makan len. Boleh ye, abang sayang Q kan”

“tak sayang pun kena singgah jugak la, nanti Q merajuk penat abang nak pujuk”

“mana ada Q merajuk”

“sebab takde la, abang nak elakkan. Abang ni tak pandai nak memujuk”



Q gigit burger penuh selera. Adam pandang gelagat Q. pelik pulak bila Q suka makan burger ikan. Selalu Q layan daging dengan ayam je. Yang ikan tolak tepi je.

“jom, sampai dah”

“ayang rasa dah sihat la, tak yah gi la”

“takdenya, turun cepat. Ke nak abang dukung masuk?” ugut Adam. Q keluar dengan muka tak rela. Suka sangat wat macam tu.

Sampai dikaunter pendaftaran, Q baru sedar yang purse dia tertinggal dalam kereta. Nak suruh Adam gi ambilkan, mesti bising Adam cari nanti, sebab dia sendiri tak ingat kat mana dia letak.

“abang,kunci jap. Q tertinggal purse dalam kereta”

“takpe, abang gi ambil. Ayang duduk sini”

“nanti bising pulak cari tak jumpa”

“abang gi ambil.Q duduk je kat sini”

10 minit kemudia Adam beriringan masuk dengan seseorang. Q dah rasa semacam bila dia perasan yang lelaki yang tengah berbual dengan Adam tu, Hisham. Macammana pulak diaorang boleh kenal?

“ni wife saya, Qasedah”

“ni wife you Is? Kecilnya dunia ni” Adam yang tak tahu apa-apa hanya mengiakan. Pelik dengan ayat Hisham. “I minta diri dulu.take care k”

“Q kenal Sham ke?”

“that Hisyam – my staff, my ex-boy and also my black history.macam mana abang kenal dia?”

“dia selalu hantar kereta kat worksyop.” Kemudian masing-masing diam, memang tak nak ungkit pun cerita pasal orang yang hidup mereka susah.



Petang tu Q berbaring santai membaca novel diruang tamu. Adam yang asyik dengan PS didepan TV tak bergerak. Disebabkan Q dapat MC, sekali dengan Adam tak ke worksyop.
Bunyi telefon membuatkan Q angkat muka. Memandang Adam yang asyik, macam tak dengar je bunyi phone.

“abang, phone abang bunyi tu”

“Q jawabkan, abang tengah bz ni” Q mencapai handphone, nama SAfuan yang tertera. Tak sempat nak cakap terdengar suara Safuan kalut.

“bos, ada enjin terbakar la. Ajet pun tak tau nak buat apa. Mai worksyop sat boleh dak?”

“Wan, kejap ye Q panggilkan Adam” tersekat-sekat suara Q. hairan sangat bila Safuan panggil Adam ‘bos’.

“abang…wan nak cakap ni” terus Q bagi handphone pada Adam. Sekejap je Adam bercakap. Dia dah bangun ke bilik cari t-shirt.

“Q tolong offkan PS tu. Abang nak gi worksyop jap, Q nak ikut ke duduk dirumah?”

“Q ikut la. Bosan pulak duduk saja dirumah”


Tong pemadam api masih ditengah bengkel. Bau minyak pun masih kuat. Adam menghampiri Mahathir yang asyik memeriksa enjin yang dah hitam tu. Entah apa yang dibualkan, jelasnya Adam terangguk-angguk dengar penerangan Ajet. Tenang je muka Adam.

“kak, jom keluar minum nak?” Mila yang tadi tekun menulis invois dah terpacak di depan Q.

“jom,….. tapi Mila kena la gi cakap dekat abang Adam. Nanti bising pulak dia” Q mengarah pandangan Adam yang masih berbincang dengan Mahathir.

“ok set” cepat je Mila dah kembali disisi Q. “abang Am suruh belikan air”

*-*-*-*-*

Masuk kerja pagi tu memang tak banyak urusan. Santai je Q duk explore internet. Bahagia pulak bila dapat peluang macam ni. Anak-anak buah yang lain semua dah masuk production. Ada kerja gamaknya.

“seronok ye kawin dengan orang kaya. Pandai awak cari” Q angkat muka dari skrin laptop. Hisyam dah berdiri didepan meja. Apasal la dia ni?

“awak ni kenapa? Ada lagi yang tak puas hati?”

“tak sangka awak wife Is. Sanggup ye dia terima awak padahal dia boleh dapat yang lebih baik lagi dengan status dia tu” Q dah tercengang-cengang. Apa maksud Hisyam? Status mende?

“jangan berlakon la Q. Is tukan anak owner company bus yang terbesar tu. Owner big worksyop. Patut la dia sanggup tinggal worksyop kat KL, join branch sini. Sebab awak rupanya. Ubat apa awak bagi kat dia ye?”

ok… ayat Hisyam tu memang pelik. Sejak bila bapa mertua aku ada company bas? Dan yang penting sekali, bengkel tu Adam punya? Biar betul?

“awak nak apa masuk sini?” soal Q, memang dia dah tak boleh nak fikir.

“hantar mc” selambe je Hisyam menjawab.

“dah hantarkan….awak boleh pi sambung kerja. Company tak bayar awak untuk menghina orang kat sini” Hisyam tersengih je.

Langkah Hisyam dipandang hingga hilang disebalik pintu. Kepala dah pening. Terus Q capai apple.

“abang ada mana?”

“worksyop la, kat mana lagi yang oi”

“abang balik awaikan hari ni?”

“macam biasa la, kalau tak banyak kereta cepat la bang balik. Nape ni? Rindu kat abang ke?”

“k lah, jumpa abang kat rumah nanti” dah takde hati nak bergurau senda dah. Duk menghitung jarum jam je ni.

Waktu maghrib dah lama masuk. Dah nak menginjak ke Isyak pun. Adam tak sampai rumah lagi. Q dah terpaku kat depan tv. Padahal dia tak tau pun gambar apa yang duk tayang. Kepala duk ingat kat Adam je.

Pukul 10 baru la dengar enjin motor berhenti di depan rumah. Q dah bangun membuka pintu. Boleh hilang sabar tunggu Encik Adam Iskandar ni balik rumah. Sibuk sungguh.

“hai sayang, tunggu abang ke?” Adam dah tersengih.

“dah makan?”

“belum. Tak sempat tadi”

“dah solat?”

“itu pun belum. Abang masuk mandi dulu, lepas solat nanti kita makan ye”


Lepas Adam masuk ke bilik air, Q dah duduk dibirai katil. Memang tak senang hati selagi tak dapat kepastian dari Adam.

“aik, tak tengok tv ke?selalu takde pun nak teman abang kat dalam bilik” ujar Adam yang baru keluar.

“tak, Q nak tunggu abang kat sini. Abang solat la dulu”

15 minit kemudian, Adam dah melipat sejadah. Dia turut berbaring disebelah Q di atas katil. Tersenyum melihat mata Q yang dah merah. Mengantuk la tu.

“dah ngantuk ye yang? Sapa nak temankan abang makan ni?”

“Q nak tanya sikit boleh?”

“sejak bila kena minta permission kalau nak tanya abang ni? Selalu main redah je”

“siapa Encik Adam Iskandar sebelah Q ni?”

“aik? Dah tak kenal husband sendiri ke?”

“Q kenal Adam, suami Q. tapi Q tak kenal Adam Iskandar bin Abdul Rahman tu. Abang ada apa-apa nak bagitau Q?”

“kenapa ni yang? Pelik sangat bercakap dengan abang malam ni”

“ada tak bang?”

“kenapa ni? Q nak tau pasai apa? Abang tak faham la, cuba Q terangkan kat abang”

“that guy cakap Q guna-gunakan abang bagi sukakan Q sebab abang ni anak orang kaya…..abang ada apa-apa nak bagitau Q? betul abang anak orang kaya?” Q pandang muka Adam.

“so dah sedia nak kenal dengan husband Q ni?”

“Q nak dengar…..”

“sebenarnya….worksyop tu abang punya, tapi sini branch je. Main kat KL, dekat dengan office Q dulu. Papa yang tolong tengokkan kat sana. Abang takde niat pun nak sorokkan dari Q sebab abang rasa benda ni tak la penting sangat. Tapi kalau Q nak tau, memang abang takkan selindung. Lagi abang suka. Cuma sebelum kita kawin lagi Q memang tak minat langsung nak ambil tau pasai abang so abang diamkan aje la.Lagi nak tau pasai apa?”

“mama dengan papa?”

“papa ada company bus express, yang kita naik hari tu bas papa la”

“abang sayang bengkel abang?”

“tu minat abang….tapi yang kat sebelah abang ni nyawa abang….lagi abang sayang”

“Q macam ta percaya lak…rasa pelik sangat dengan semua ni. Rasa makin tak layak duduk sebelah abang”

“Q dah terlebih layak….jangan fikir lagi..dah janji kan dengan abang yang Q nak lupakan semua tu. Lagipun, Puan Insiyur memang layak dapat semua ni.”

“entah la bang.Q tak tau nak kata apa”

“tak payah kata apa la. Jom temankan abang makan, lapar ni lama sangat kena soal jawab”

“abang……..sorry ye buat tak tau kat abang dulu” Q dah peluk badan Adam yang berdiri.

“takde apa la yang….asalkan sekarang Q sayang abang. Dan yang paling penting sekali, jangan dengar cakap orang ye….tanya je terus kat abang”

“Q sayang abang”

5 comments:

epy elina said...

hohhoo...
x sngka adam ank org kaya...
mst sham dengki ngn kbhagiaan q...
akhirnya adam blh trma q...
kan bgus ada llki mcm ni...
iklas mnrima org yg dia cntai...
nak adam ngn q bhgia....
best sngt crta ni...
smbung2x....

akak said...

wah2..makin menarik lah fisha.. sukeeee..

itu_aku +_^ said...

wahhhhhhhhhhhhh...

sgt suke...

pape mslh bwk b'bincang la...

good2

aqilah said...

penyibuk la pulak si hisyam tu. blah lah jauh2!!!!!!

MaY_LiN said...

yiiihhhhhuuuuu..
tau gak akhirnye..
jahatla hisham tu..

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....