CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 1, 2011

~mAtahARI maLAm - 7~

“Rumah siapa ni ayah? Cantiknya. Ibu mesti suka kalau boleh datang sini” soal Adi bila Iqmal mematikan enjin kereta dihadapan rumahnya.
“Nilah rumah Tok Ma. Mama ayah. Ibu suka rumah cantik-cantik ke?”
“Ibu suka gardening. Kalau tengok banyak pokok macam ni memang ibu suka”
“Oh, nanti kita ajak Ibu datang sini. Kita masuk jumpa dengan Tok Ma dulu ye, nanti ayah bawa Adi pusing-pusing rumah Tok ma”
“okey”
Iqmal memimpin Adi ke dalam rumah. Mencari kelibat Puan Sakinah. Keadaan rumah yang sunyi membuatkan Iqmal melangkah ke dapur. Selalunya masa-masa macam ni memang Puan Sakinah ada didapur.
“Tok Ma kat dapur kot. Selalu masa-masa ni Tok ma sibuk buat kuih untuk minum petang. Jom ikut ayah pergi dapur”
Melihat Puan Sakinah yang sedang menggoreng pisang, Iqmal tersenyum lega. Nasib baik ada.
“Assalamualaikum. Sibuk ke ma?”
“Waalaikummusalam. Tak kerja hari ni Mal?”
“Tak, Mal ambil cuti”
“Ni anak siapa kamu bawak ni?”
“Ma, kenalkan Adi Suffian. Adi, salam dengan Tok Mama”
“Anak siapa kamu culik ni Mal?” soalnya buat kali ke dua. Geram bila Iqmal masih belum menjawab. Puan Sakinah tunduk memeluk tubuh kecil dihadapannya. Comel.
“Relax la ma, duduk dulu. Mana ada Mal culik anak orang, ni cucu mama. Anak Mal” tangan Puan Sakinah ditarik ke arah meja makan. Memaksa mamanya duduk. Persiapan kalau-kalau Puan Sakinah nak pengsan dengar berita tu.
“Kamu jangan main-main Mal. Suka hati cakap anak orang anak dia. Bini sorang pun tak boleh nak jaga, ada hati nak ada anak”
“Adi, cakap nama penuh Adi dekat Tok Mama kejap. Tak percaya pulak yang Adi ni anak ayah”
“Adi Suffian B Muhammad El Iqmal Fahmi”
“Ya Allah. Kamu ada anak yang besar macam ni? Mama mana sayang?” Puan Sakinah sudah memeluk erat tubuh Adi, mencium semahunya.
“Ma, lemas anak Mal kena cium dengan ma ni” tegur Iqmal bila melihat Adi sudah sedikit meronta.
“ibu kena pergi Langkawi tiga hari kan ayah? that why Adi ikut ayah datang sini.” Tenang Adi menjawab bila terlepas dari pelukan Puan Sakinah.
“Bijaknya, darjah berapa dah?” wajah comel dihadapannya ditilik sepenuh hati. Masih belum puas menatap wajah itu.
“Lima”
“Dah sebelas tahun, and Adi baru jumpa ayah sekarang. Kesian cucuk Tok Mama. Teruk betul ayah Adi kan.”
“Takpe, ibu cakap ayah ada problem sendiri sebab tu tak boleh jumpa Adi. So sekarang problem ayah dah habis boleh la jumpa Adi. Adi faham. Don’t worry. Tok Ma tak payah la menangis” jemari kecil itu menyapu air mata dipipi Puan Sakinah.
“Bijaknya, pandai Shira didik. Langsung tak membenci kamu”
“Tengok la bini sapa”
“Perasan la kamu. Padahal pergi ambil anak masa isteri tak ada. Kalau Shira ada, berani ke nak jumpa dengan Adi?”
“Apa ni Ma, suka sangat takutkan Mal. InsyaAllah, lepas ni dah makin bersemangat nak tawan semula hati Shira. Lagipun tadi memang Mal pergi nak jumpa Shira, tak sangka pulak jumpa anak sendiri”
“Adi duduk sini kejap ye, Tok Ma buatkan cucur dengan air. Lepas ni boleh kita makan.”
“Okey”

“Mal tak nak bagi tau Shira yang Mal ambil Adi ni?” Puan Sakinah bersuara perlahan pada Iqmal yang asyik memerhati Adi bermain game. Dia turut gembira melihat air muka Iqmal yang ceria.
“Tak payah, biar Mak Jah je yang tahu. Tapi kena hantar sebelum Shira balik sini la. Nanti dia mengamuk susah pulak Mal nak pujuk”
“Kesian dia, entah macam mana dia besarkan Adi sorang-sorang. Padanlah dia dah tak pandang kamu” Puan Sakinah mengeluh perlahan bila mengenangkan betapa perit untuk Shahira membesarkan anak seorang diri.
“Ma, janganlah buat Mal down. Cuba bagi semangat sikit. Tak nak duduk dengan cucu ke?”
“Nak bagi semangat macam mana kalau dah memang jelas yang semua ni salah kamu”
“Mal mengaku memang salah Mal dulu, tapi nak buat macam mana. Benda dah lepas. Sekarang kena berusaha keras nak pujuk Shira, lebih-lebih lagi sejak tahu Mal ada anak. Lagi kena pujuk dia.”
“Tahu pun. Dulu masa buat keputusan tak pernah nak fikir habis.inilah padahnya, kesian anak kamu, dari kecil tak merasa kasih sayang ayah”
“Mama ni, sejak bila makin kuat membebel ni? Dah jadi hobi ke?”
“mama cakap betul-betul kamu buat main. Habis tu bila baru nak cakap dekat Shira ni?”
“nanti la ma, bagi dia relax dulu. Nanti kalau main terjah je buatnya Shira lari haru je Mal nak kena cari”
“Ni pukul berapa nak hantar Adi ni?”
“kejap lagi la, nak tunggu abah balik dulu.”
“yelah, abah mesti suka bila tahu ada cucu lelaki lagi”


“Esok ayah tak boleh datang tengok Adi tau” pesan Iqmal ketika menghantar Adi pulang ke rumah.
“Kenapa?”
“Ibu kan balik esok, so ayah nak suprisekan ibu jadi tak boleh datang jumpa Adi. Promise dengan ayah yang Adi takkan cerita apa-apa dekat Ibu pasal ayah. Buat macam biasa je”
“okey”
“Ini telefon untuk Adi, nanti senang ayah nak call. But make sure Ibu tak tahu ok. Adi boleh call ayah anytime”
“Kenapa semua nak kena sorok dari Ibu ni? Nanti ibu marah kalau dia tau, lagipun menipu ni kan berdosa” Iqmal tersenyum mendengar tutur Adi, kan dah terkena dengan anak sendiri.
“Sementara je. Sampai ayah jumpa ibu je. Lepas tu Adi dah tak payah tolong ayah coverline ok”
“Promise tau, Adi nak jumpa ayah everyday macam kawan-kawan Adi. Bila ayah nak pindah duduk dengan Adi?”
“very soon sayang. Adi sabar ok”
“okey”
“Dah, pergi masuk. Cakap dekat Nenek yang ayah kirim salam” langkah Adi masuk ke dalam rumah dihantar dengan pandangan. Memastikan anak itu selamat sampai ke tangan Mak Jah.
Dia tersenyum sendiri melangkah ke kereta. Indahnya dunia bila punya anak sendiri. Tapi senyuman manis mula menghilang bila mengenangkan dia perlu memujuk si dia yang ditinggalkan dulu.

5 comments:

miznza84 said...

suspen time is coming.. mcm mana la shira bereaksi bile tau aqmal amik adi??
best2... sambung lagi sis...

fara said...

sgt bestt!! so sweet dorang ni..
ape la plak reaksi shira..
smbg lg Fisha..!! =)

cik aien a.k.a D.A said...

waaa bestt2! saspen nk tunggu shira jumpa iqmal..smbg cpt ye..^_^

Anor said...

macam mana ye Iqmal nk pujuk Shira,
itulah knp tinggalkan Shira kan dh
susah nk pujuk. Hati wanita mana yg
tak terluka bila ditinggalkan suami
tanpa kabar berita tiba muncul nk
berbaik semula mesti hati Shira lagi
terluka bila dpt tau Iqmal senang sj
bawa Adi balik jumpa neneknya tanpa
beritau dgn Shira...cpt sambung ye..
macam nilh best hampir setiap hari ada post n3 baru. tk ye...

MaY_LiN said...

jangan adi terlepas cakap da la..

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....