CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 5, 2010

~7~

“Yang, you betul ke nak kawin dengan budak kampung tu?” soal Sofea yang duduk bertentang dengan Imran di Starbuck. Susah hati pulak bila terserempak dengan tunang Imran tu. Rasa macam tergugat walaupun Imran tak pandang pun muka perempuan tu. Tapi lelaki kan, mana boleh tak terdetik langsung dalam hati kalau dah tengok perempuan yang air muka punya la lembut. Dia yang perempuan ni pun suka sangat tengok muka tunang Imran tu.

“you ni kenapa tanya pasal dia pulak? You taukan hati I untuk you je. I tunang dengan dia pun sebab mak dengan ayah I yang berkenan sangat dengan dia”

“dah tu…… lepas ni you nak kawin dengan dia la?”

“I akan usahakan supaya tak terkawin dengan dia”

“betul ni???.............sikit pun you tak pandang dia?”

“yang you jelous sangat ni kenapa?”

“sebab dia cantik………dan I tak suka perempuan lebih dari I rapat dengan you”

“you je kat hati I sayang……….”

“then..prove it to me”

“jom ikut I,kita kawin.”

“I memang dah lama ajak you kawin, You je yang takutkan ibu dengan ayah you. Sekarang ni you dah berani ke?”

“lets go, I buktikan cinta I pada you” Imran menarik tangan Sofea keluar dari Starbuck.


*-*-*-*-*-*

Telefon yang berbunyi didalam laci meja segera diambil bila semua mata dalam pejabat memandang pada Aisyah. Gangguan bunyi betul. Melihat nama bakal mak mertua yang berkedip-kedip, pantas je slide telefon ditolak ke atas.

“Aisyah apa khabar nak?” sayu je suara Hajah Sharifah bertanya selepas menjawab salam. Selalu ceria je suara Hajah ni kalau bersembang dengan dia.

“baik makcik”

“kerja ke hari ni?”

“kerja mak cik, kenapa suara makcik sedih sangat ni?”

“mak cik tak tau macam mana nak cakap dengan Aisyah, tapi mak cik kena cakap jugak”

“cakaplah makcik, kalau boleh Cah tolong…Cah tolong”

“makcik sayang sangat tak Aisyah tapi nampaknya memang bukan jodoh Aisyah nak jadi menantu makcik………..”

“apa maksud makcik?”

“Imran…… dia dah kawin dengan Sofea, baru semalam kami tahu. Pakcik suruh makcik bagitau Aisyah sebab Ahad ni kami nak pergi ke rumah, nak putuskan cara beradat”

“tak pe la makcik, dah bukan jodoh CAh dengan Imran”

“makcik minta maaf Aisyah”

“takpe makcik, Cah faham. Makcik jaga diri ya, Cah letak dulu, ada banyak lagi kerja nak disiapkan ni”

Handphone dah selamat letak atas meja tapi otak Aisyah tiba-tiba je jadi kosong. Tak tau nak fikir apa. Sedih ke?

“kau kenap Cah?” Anita dah duduk disebelah. Memandang pelik pada Aisyah yang merenung dinding sejak 10 minit yang lalu.

“uittttt….ok ke tak ni?”

“aku ambik half day hari ni. Kau tolong bagitau kat pakcik ye” cepat je Aisyah beralih ke rak yang menyimpan form cuti. Mengisi dan serahkan pada Anita.

“oiiii, kot iya pun cerita la dulu dekat aku apa masalahnya”

“esok aku story dari A to z, sekarang bagi aku keluar dari kilang ni dulu……..bye Nita”

*-*-*-*-*

Sudah sejam Aisyah duduk bertenggek atas batang pokok di tepi highway tu. Telinga pulak dah kena sumbat dengan lagu walaupun tak pasti sangat siaran radio mana yang tengah memekak ditelinga. Earphone ditelinga dibetulkan, macam best pulak rentak lagu ni, dia tekun mendengar lagu yang sedang diputarkan

Ikhlasnya hati
Sering kali disalah erti
Tulusnya budi
Tidak pernah engkau hargai

Berlalu pergi dengan
Kelukaan ini
Kumengalah... ku bersabar

Bertentang mata seolah-olah tiada apa
Berpaling muka ada saja yang tidak kena
Mencari sebab serta alasan yang kukuh
Supaya tercapai hajatmu

Manis dibibir memutar kata
Malah kau tuduh akulah segala penyebabnya
Siapa terlena pastinya terpukau
Pujukmu, rayumu, suaramu
Yang menagih simpati dan harapan

Engkau pastinya tersenyum
Dengan pengunduran diriku
Tetapi bagi ku pula
Suatu ketenangan

Andai kita terus bersama
Belum tentu kita bahagia
Selagi tidak kau ubah
Cara hidupmu

Ada rahmatnya
Bila tidak lagi bersama
Terasa jauh
Diriku ini dengan dosa

Ku tinggalkanmu walau tanpa kerelaan
Yang nyata kau tidak berubah...

Katalah apa yang kau ingin
Selagi kau dapat berkata
Memang begitu sikapmu
Semenjak dahulu

Sentap jugak dengar lagu macam ni, ada part yang macam kena dengan keadaan sekarang. Ya mungkin ada baiknya dia dan Imran tak bersama.

Bunyi langkah seseorang di kiri dipandang sekali lalu. Memang takde hati nak ambil tau hal orang lain pun. Cuma nak tenangkan hati sendiri. Hampir setengah jam memandang kenderaan yang bertali arus, dia meraup muka.

“berat benar masalah dalam kepala tu, nak share?” Aisyah berpaling pada arah suara disisi. Seorang lelaki yang mungkin sebaya dengan dia relaks menyandar pada badan kereta.

“takde apa la.” Takkan nak cerita masalah dekat orang tak kenal kot.

“cerita la, mana tau ringan sikit kepala kau. Aku tengok dah makin kembang dah tu. Meletup nanti, susah” lelaki masih cuba mencungkil masalah Aisyah.

Senyum sumbing tergaris dibibir. Sedikit tercuit dengan cara lelaki tu bercakap. Selamba sungguh. Lama Aisyah membisu, memandang kosong ke arah lebuhraya.“aku dah putus tunang dengan Imran ” perlahan Aisyah berbicara. Seolah bercakap dengan diri sendiri. Tapi masih dapat ditangkap oleh telinga Hafiz. “dia dah kawin dengan Sofea dekat Siam minggu lepas” gaya Aisyah bercakap macam mamat sebelah dia kenal semua watak yang dia sebut.

“kau ok tak?”

“ntah, aku tak tau. Nak kata sedih, serius memang aku tak sedih langsung. Kecewa pun tak.Tapi otak aku blank.langsung tak boleh nak function”

“kau tak sayang dekat that guy ke?”

“tak”

“dah tu, apa yang kau fikir sekarang? Kalau dah tak sayang memang tak payah nak serabutkan kepala la. Biar aje la.kalau aku mesti tengah bergumbira dah sekarang.”

“mak dengan abah aku”

“kenapa?”

“aku tak tau macam mana nak bagitau diaorang. Aku tak sampai hati nak kecewakan diaorang. Ibu dia yang call aku, bagitau semua ni. Diaorang terpaksa terima sebab Imran dah kawin”

“nak aku tolong cakapkan?” mamat kerek ni dah keluarkan idea pelik.

Aisyah ketawa kecil. Lawak la mamat ni, suka hati je nak tolong bagitau dekat mak dengan abah macam diaorang dah kenal lama.“takpe, nanti aku cakap sendiri”

“betul?”

“betul la………kalau kau yang cakap mau aku kena tembak… datang entah dari mana…. Ehhhh….kau ni suka suki je sembang dengan aku ni, kau sapa ha?” soal Aisyah garang.

“lawak la kau ni…….. dah lama sembang dengan aku baru nak sedar. Kalau aku nak culik kau pun dah lama lepas. Punya la tak alert……. Aku hafiz….nice to meet you…..nama kau apa?”

“Cah…..thanks ye dengar masalah aku”

“benda kecik je…..aku memang suka lepak sini. Dah nampak kau macam nak pecah kepala tu pasal aku tegur. Kurang-kurang boleh jugak tolong jadi pendengar. Hilangkan bosan aku ni. Lagipun bukan aku tolong apa pun, cakap je idea merapu dalam kepala aku…. Lagi aku suka, mengisi masa lapang aku yang kosong ni”

“macam-macam la kau ni”

“oklah, aku nak blah dulu. Harap jumpa lagi lepas ni” Aisyah memandang langkah Hafiz yang semakin jauh. Pelik macam mana dia boleh bercerita masalah pada orang yang tak sampai sejam dia kenal. Betul la orang cakap, lagi senang sembang dengan orang yang kita tak kenal. Tak payah nak jaga hati.


*-*-*--*-***

“Ti ada ada mak cik?”soal Azhar bila mendengar mak Aisyah yang menjawab panggilannya.

“dia tak balik kerja lagi. Kenapa? Ada hal mustahak ke cari Acik?”

“takde apa la mak cik.terima kasih ye… Assalamualaikum” telefon ditangan direnung. Dah banyak kali dia cuba call handphone Aisyah tapi tak berjawab. Bila call office, Anita cakap Aisyah cuti setengah hari ni. Ke mana pulak hilang minah ni. Hari selasa dah cuti ni apa kes. Selalu hari Jumaat dengan Isnin je Aisyah ambil cuti.

Melihat jam dah hampir ke pukul 4, cepat–cepat dia mengemas meja. Risau pulak memikirkan kawannya tu. Entah apa masalahnya, bukan nak bercerita dekat orang. Semua nak simpan sendiri. Tapi kalau masalah orang pandai pulak dia tolong selesaikan.

Selalunya kalau ada masalah satu je tempat yang selalu Aisyah lepak. Terus je Azhar memandu ke situ. Melihat kereta Vios yang terparkir, membuatkan senyum terukir dibibir Azhar. Lega bila orang yang dicari ada disitu

“kau apahal makcik? Tiba-tiba hilang” Azhar duduk disebelah Aisyah. Kadang-kadang Azhar hairan dengan gadis itu, orang selalunya kalau ada masalah nak cari tempat yang sunyi untuk bertenang, tapi ni terbalik pulak. Aisyah suka sangat pandang kenderaan di lebuhraya kalau ada masalah. Boleh tahan berjam-jam duduk merenung kenderaan yang bertali arus. Makin pening kepala ada la.

“uitttt” tangan Aisyah dicuit dengan kunci kereta bila gadis itu masih diam. Enggan melayaninya. Asyik dengan highway yang tak pernah sunyi tu.

“jangan kacau aku la Ad. Kau nak apa cari aku ni? Aku tengah tak de mood nak bercakap ni. Nak bercerita pun aku malas ni”

“kau apahal ni? Ada masalah?”soal Azhar bila tengok muka Aisyah yang kelam. Nampak sangat muka orang ada masalah besar. Dan apa yang difikir oleh Aisyah memang tak dapat nak diteka.

“tak de apa lah…. Aku ok”

“kalau kau ok, takdenya kau nak lepak kat sini”

“dah settle pun masalah aku. Sekarang ni saja je duduk tunggu hari malam. Habiskan cuti aku hari ni”

“pulak?”

“iyeeeeeee,………aku nak relax kejap. Kalau kau nak duduk sini, tolong diam”

“yelah, kau relax la aku tak kacau” Azhar dah bangun menuju ke kereta, ingatkan nak balik tapi mamat tu boleh pulak duduk sebelah Aisyah sambil main PSP.

“la…….. bukan nak balik ke?”

“aku temankan kau relax”

“huhuhuhu……….sweetnya kau hari ni”

“tau tak pa. jangan jatuh cinta kat aku pulak. Aku ni setia ok”

“eeeehhhhmmmmm, perasan tahap tenuk”

6 comments:

irene said...

Best.. it getting interesting hehe..

epy elina said...

hohohho...
bgus la cah x kawen ngn imran...
llki mcm 2..
x ada guna jer..
matikan je wtak imran pas ni...
aku tngk x ada kpntgan pun dia ..
kehkeh...

aqilah said...

interesting............apapun, akak follow.........

miznza84 said...

sian cah.. sampai ati imran wat camtu..
"Cah kambate.. jgn riso 1 pegi 10 mari"

MaY_LiN said...

kemain lg cah ni..
ngan hafiz leh borak..
cian ad..disamakan ngan cipan..

NAJ HEBAT said...

wawawah! suke la watak azhar.. and hafiz tu.. stranger.. tp best!

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....