CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 6, 2012

~dIA - 20~

Athirah tarik muncung bila memandang muka selamba Fikri. Sejak sejam yang lepas memang dia saja yang terkena bila berbalas cakap. Pandai betul lelaki yang tekun menonton berita itu menjawab setiap patah ayatnya. Sampai dia sendiri dah habis idea untuk bentangkan pada Fikri. Isunya Cuma satu, Fikri tak izinkan dia menunggang motosikal ke tempat kerja. Habis tu, takkan dia nak buat orang kaya pergi kerja dihantar Fikri.
“Tak baik duk mengutuk suami sendiri. Dah banyak pahala ke sampai nak sedekah untuk abang ni?” soal Fikri tanpa memandang Athirah disebelah. Mata masih fokus memandang skrin TV. Sengaja nak mendera Athirah.
“Bila masa pulak Ira kutuk abang?”
“Bohong tu hukum dia berdosa tau” provok Fikri.
“Abang, please la. Ira pergi kerja macam biasa”
“Sayang, faham tak yang naik motosikal ni bahaya. Risiko dia tinggi sangat. If anything happen dekat Ira, macammana dengan abang?”
“Macam nilah. Takkan nak bertukar jadi sailormoon pulak”
Athirah menjerit bila hidung terasa sakit dipicit Fikri. Dah macam nak membunuh pun ada. Dah tak sayang gamaknya.
“Ira, abang serius ni. Boleh tak jangan buat main benda-benda macam ni”
“Okey, sorry. Tapi betullah, apa salahnya Ira pergi macam biasa. Dekat aje pun”
“The answer still no. abang akan ambil dan hantar Ira. Ataupun Ira nak drive sendiri? Kita tukar, biar abang yang bawa motor sayang tu”
“Tak boleh, pandai eh. Bila kena bab Ira macam-macam alasan abang bagi. Bila kena tang abang, boleh pulak nak naik motor. Saja la tu nak bagi Ira susah hati pulak”
Fikri tersenyum mendengar bicara Athirah. Suka benar dia bila isteri tersayang turut mengambil berat tentang dirinya.
“Ni yang sengih macam kerang busuk ni kenapa pulak?”
“Sayang jugak Ira dekat abang ya”
“Malas nak layan” segera dia mengangkat kaki ke dapur. Macammana boleh terlepas cakap depan mamat sorang ni. Malu la.
“Tak mau layan pun tak apa, abang tau Ira sayangkan abang”


Fikri berdiri dimuka pintu, memandang Athirah yang tunduk memandang kertas diatas meja. Nampak tekun benar mengulangkaji pelajaran walaupun hari dah lewat benar. Perlahan dia menghampiri Athirah bila panggilannya tak bersahut. Dijengah pada permukaan meja, penuh dengan kertas nota yang berselerakkan. Tangan Athirah pula rancak mengetuk pencil ke meja.
“Patutlah tak dengar, telinga dah kena sumbat dengan palam rupanya” bebel Fikri sendiri. Dipandang Athirah yang tersenyum-senyum sendiri. Pelik. Muka punya la berseri-seri buat kerja sekolah. Mana pernah nampak sebelum ni muka orang gembira buat kerja yang menyemakkan kepala macam ni.
Baru hendak menyapa, dia terpandang kertas yang diangkat Athirah. Ya Allah, mati-mati dia ingat Athirah buat kerja sekolah rupa-rupa dengan bahagia tengok youtube ditelefon bimbit. Patutlah ceria benar. Entah apa yang ditontonnya, tersenyum-senyum dari tadi.
Disebabkan itu muncul idea mengusik. Kita tengok pula orang yang kuat mengusik kena usik. Ada peluang nak menangis ke tidak. Laju jemari menarik earphone dari telinga kiri.
“Seronok nampak” ucap Fikri bila Athirah menoleh dengan muka tergejut. Tangan cepat menutup skrin telefon dengan kertas nota. Macam student kantoi dengan cikgu displin.
“Mana ada. Tengah buat kerja sekolah ni”
“Menipu berdosa tau” umpan Fikri.
“Nak apa ni?” soal Athirah.
“Nak tengok budak sekolah buat homework sampai lewat malam, tapi ternampak benda lain pulak. Dah lama buat kerja macam ni?”
“Buat apa?”
“Ingat abang tak nampak apa yang Ira buat tu”
“Mana ada apa, tengah buat kerja sambil dengar lagu je”
“Kalau betul, bak sini phone abang tengok” tangan ditadah pada Athirah yang masih tidak berpuas hati.
“Tak payah la, pergi la tidur. Dah lewat kan”
“Tahu pun dah lewat. Tak reti-reti nak tidur? Tak kesian dekat abang yang kena tunggu Ira?”
“Siapa suruh tunggu?”
“Nak kena la budak kecil ni, bak sini telefon tu cepat. Menjawab je dari tadi” dalam terpaksa dihulurkan juga pada Fikri. Mengacau betul.
“Oh, inilah kerja Ira. Ingatkan sibuk buat homework dari tadi rupanya duk buat kerja lain”
“Selingan je, nak hilangkan mengantuk”
“Banyak lagi nak kena buat?”
“Adalah jugak”
“Bila hantar?”
“Next week”
“Lambat lagi tu. Esokkan cuti, boleh buat lagi. Kalau macam tu, jom pergi lepak kat hall dulu. Kita layan kepala” Fikri menarik Athirah bangun dari kerusi. Menapak keluar dari bilik kecil itu.
“Duduk sini”
Athirah hanya memerhati tingkah Fikri yang sibuk dengan kabel dan telefon bimbit yang terlebih canggih tu. Tak sampai lima minit, maharaja lawak akhir sudah terpampang diskrin besar. Lampu utama juga sudah dipadamkan Fikri
“Okey, happy time”
Fikri melabuh duduk disebelah Athirah. Memandang skrin dengan senyuman. Athirah memandang lelaki disebelahnya. Terharu dengan layanan Fikri.
“Terima kasih abang”
“Kasih sayang sentiasa diterima”

8 comments:

sue said...

So Sweet...
Sama-sama ambil berat... bagus...
Cara fikri yang memikirkan keselamatan Ira terbaik....
cepat sambung x puas.....

sue said...

So Sweet...
Sama-sama ambil berat... bagus...
Cara fikri yang memikirkan keselamatan Ira terbaik....
cepat sambung x puas.....

sue said...

So Sweet...
Sama-sama ambil berat... bagus...
Cara fikri yang memikirkan keselamatan Ira terbaik....
cepat sambung x puas.....

zawani mukhtar said...

lamanye tggu criter ni, besh... thanxs cik writer

Anonymous said...

sweet la diorg...taking care each other... :)
cpt2 smbung ea... :)
always waiting...

Anor said...

bestnya dah lama tunggu n3 baru,
akhirnya ada juga...masih sabar
menanti sambungannya.

miznza84 said...

ala suweetnya....

MaY_LiN said...

wawawa..
memang sharing is caring la abang ngan ira ni

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....