CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 4, 2010

~8~

Ruang tamu sunyi, hanya suara Norazlina Redzuan, pembaca berita TV3 saja memenuhi suasana. Pak cik Bakar dan Mak cik Rokiah khusyuk bebenar menatap skrin tv. Aisyah pandang muka mak dan abah dia, berfikir macam mana nak cakap pasal berita tu. Ada kemungkinan tak mak dengan abah kena heart attack?

“mak…….abah…….Acik ada benda nak cakap ni”

“cakap je la, sejak bila acik pandai mintak izin ni? Selalu main cakap je” Mak cik Rokiah dah mula keluarkan ayat yang tak sedap di dengar. Panas je telinga kena perli.

“kalau……. Kalau….kalau”

“kalau apanya? Sejak bila acik jadi gagap ni?” kan dah kena sergah dengan Mak cik Rokiah. Bengang la tu bila kena kacau time layan berita. Macam la kalau tak tengok berita sehari TV3 boleh bankrup.

“kalau Acik tak jadi kawin ok tak?”

“tu je nak cakap?????” tanya Makcik Rokiah selamba. Aisyah dah pelik dengan reaksi maknya. Tak tergejut, terjerit pun tak. Pelik ni.

“mak dengan abah tak tergejut ke?”

“makcik kamu dah bagi tau mak semalam. Sebelum dia bagitau kamu. Nak tergejut apanya lagi. Dah bukan jodoh kamu dengan si Imran tu, nak buat macammanakan, redha aje la”

“adoi………penat je acik pikir cara nak bagitau dekat mak dengan abah”

“lain kali, cakap je tak payah nak fikir pasal nak jaga hati kami. Lagipun ni pasal masa depan Acik. Jadi mak dengan abah dah buat salah dengan terima pinangan Imran. Sekarang ni kami dah tak paksa Acik, kami bagi acik pilih jodoh sendiri”

“walaupun banyak mulut yang mengata nanti?”

“biar orang mengata sekarang daripada mak dengan abah menangis tengok hidup acik tak bahagia kemudian hari”

“acik sayang mak dengan abah”

“dan-dan sayang ye bila tak jadi kawin dengan budak Imran tu. Sebelum ni nak cakap sayang mak dengan abah pun macam tak ikhlas” komen Pak Bakar bila tengok Aisyah dah peluk Makcik Rokiah.

*-*-*-*-*

“uiiii makcik, mana janji manismu?” Anita dah mengejar Aisyah yang berjalan laju untuk ke bilik QA. Memang tak puas hati selagi tak dengar cerita kes semalam.

“aku tengah busy ni Ta, petang nanti aku cita la. Tak menyabar sungguh, tak ke mana la cerita tu. And don’t worry, aku tak lupa”

“aku kenal kau dah lama Cah, bab ngelat cerita ni kau memang pandai. So aku tak nak banana friut two time” Aisyah dah tergelak dengar ayat Anita. Ni la padahnya kalau terlebih tengok filem. Ayat pun dah melingkupkan bahasa.

“aku janji…….petang ni ok. Sekarang bagi aku gi buat kerja dulu.”

“kalau kau lupa, siap la kau. Aku gores dan menang Vios putih kat parking tu”

“mengugut nampak”

“terpulang pada penilaian kau, aku Cuma buat ayat penyata je. Jumpa petang ni ye, sekarang aku nak pergi buat kerja dengan senang hati” cepat je Anita langkah ke pejabat. Tersengih Aisyah dengan gelagat Anita, macam-macam la kawan aku sorang ni.


Anita dah terpacak dekat sebelah kereta masa Aisyah berjalan keluar dari kilang. Betul-betul punya semangat nak menuntut janji ni.

“Calar tak kereta aku?” soal Aisyah sambil tunduk memeriksa body kereta. Saja nak menyakitkan hati Anita.

“kau jangan CAh, aku ada banyak duit syiling ni. Aku buat sungguh kang”

“ala………emo lak pulak. Dah jom…nak gi mana ni?”

“kau hantar aku balik aje la. Nak keluar makan dah tak sempat, baby aku kena bawak gi klinik malam ni. So mulakan cerita kau sekarang”

“kau nak tau apa ni Ta?”

“dalam mula kau jawab call sampai pagi tadi”

“kena bagi detail ke?”

“agak-agak la”

“k…….aku dah putus tunang” selamba Aisyah menutur.

“kau biar benar Cah”

“benar la……ini bukan cobaaaaannn”

“kenapa?”

“dia dah kawin dengan barbie doll tu. So aku terselamat la. Rasanya tu je yang kau nak tau kan”

“leganya aku dengar. Kau cari orang lain ye lepas ni”

“amboi cakap, macam nak beli baju je. Aku ni perempuan, tua pulak tu…… mana ada orang nak”

menyampah la aku cakap dengan kau………..eh, mak abah kau tak kata apa ke? Diaorang tak marah?”

“diaorang cool je, bukan macam kau, gelabah”

“aku memang gelabah untuk kawan yang aku sayang, k la, jumpa esok. Terima kasih ye hantar aku balik”

“bukan aku nak hantar sangat tapi terpaksa sebab kau dah terpacak sebelah kereta aku….. kirim salam dekat Zahar and baby Balqis ye” dan disebabkan ayat menyakitkan hati tu, satu cubitan singgah dilengan.

“Assalamualaikum”

*-**-*-*

Hari-hari yang dilalui selepas putus tunang seperti biasa. Tak ada yang berubah. Kerja pun macam biasa. Makin seronok pulak bila dah tau tak payah kawin dengan orang yang tak sudi dengan kita. Dah macam ada taman bunga dalam hati bila memikirkan masa untuk balik ke rumah. Ceria sokmo. Sampai production down pun dia boleh senyum lagi. Sampai kena perli dengan line leader la tapi langsung dia tak terasa hati.

Jam di dashboard dah menginjak ke 8.27 pagi. Ni la padahnya kalau terlambat keluar dari rumah, jadi Micheal Schumacer kat hinghway pun tak boleh nak awal jugak. Aisyah dah kelam kabut nak parking kereta. Nampaknya hari ni merah la punch card. Kereta yang berada dihadapan masih terhegeh-hegeh mencari petak kosong. Nama je pakai kereta mahal tapi nak parking pun tak reti.

Mata menilau mencari petak kosong yang ada. Memang harapan la nak dapat yang dekat dengan pintu masuk kalau dah datang lambat macam ni. Baru mata menghala ke depan balik, bahagian depan kereta dah selamat cium bunper kereta dihadapan. Mampuss!!!!!

Cepat je Aisyah melangkah ke luar. Nak tengok teruk ke tidak objek yang bercium tu. Kalau teruk mampus nak kena bayar keta mahal orang. Kereta sendiri jangan tanya la, confirm dah kemek.

“macam mana bawa kereta ni? Tiba-tiba je break. Tak belajar undang-undang ke?” tinggi je suara AIsyah bila tengok kereta dia je yang kemek, bumper pakcik ni Cuma calar je. Bukan ke barang import ni lagi berkualiti dari tempatan? Apasal boleh kemek pulak? Nak kena keluar duit lagi ni. Aisyah dah merungut dalam hati.

“Cik……..saya dah bagi signal nak masuk kanan. Cik tak nampak ke?”

Iye ke?, Aisyah pandang signal kereta pakcik depan tu, memang duk berkedip pun. Mati lah. Nampak sangat salah diri sendiri.

“so macam mana sekarang?” soal pakcik tu.

“macam mana apa?” soal Aisyah pulak. Buat berani sikit. Dalam kawasan kilangkan. Apa –apa jadi mesti guard datang tolong punya.

“kereta kita ni la, nak sattle macam mana?”

“bukan kereta kita ye, kereta saya. Kereta pakcik ok je” lelaki tu dah pandang Aisyah atas bawah bila Aisyah panggil dia pakcik. Macam ni punya muka, selamba je perempuan depan dia panggil pakcik.

“awak nak bayar ke tidak ni?”

“tak nak” Aisyah dah pandang ke lain. Takde masa nak bayarkan kereta yang tak rosak satu benda pun. Takat calar pun nak bising.

“suka hati awak la. Saya dah lambat, lepas ni kita sattle balik” terus je pakcik tu masuk dalam kereta.

“takde nak sattle-sattlenya, dah naik kereta besar mesti duit pun berkepukkan, lagi mau minta duit orang ke?” jerit Aisyah.

6 comments:

epy elina said...

hohoho...
hero baru ke??
ok la 2 cah x jd kawen ngn imran...
mnympah ngn imran...
nnt bila dia x bhgia jgn je dia cr cah....
cungkil biji mata kang...

sza_kdh said...

ALAAAAAAAAAAA...AWAT PENDEK SGT...PANJANG LA SIKIT...LAMA TAU NUNGGUUUUUU...HUHUH...NEWEY..THANKSS YER

MizaEija said...

huhu.. ade pun n3 baru.. lame gak tggu... heee........ thanx tuan umah..nk lgi

MaY_LiN said...

amboi cah..
kemain lagi..
marah nampak..
tu bakal tu..
jangan emo2..
hikhikhik

miznza84 said...

abisla cah... kte sapala yg dilanggar tu,.. hero cah dah muncul ker???

aqilah said...

cah......cah................
apapun, akak follow.........

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....