CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 18, 2010

~3~

Anak mata yang sedang memerhati part ditangan Aisyah jatuh pada cincin dijari, panahan cahaya menarik minat Azhar untuk terus memandang, rasanya dia tak pernah tengok Aisyah pakai cincin tu. Tapi disebabkan Encik Zakaria turut sama dalam perbincangan, niat untuk bertanya terpaksa disimpan dulu. Takpe, banyak masa lagi nak soal siasat kakak ni.

Aisyah pulak asyik je dengan caliper. Mengukur segala macam sisi. Nampak sangat macam ada yang tak kena. Kejap lagi mesti berkajang la dia punya komen. Cerewet Aisyah kalau bab kerja ni memang dasyat. Semua nak sempurna je.

“ada masalah ke Cik Aisyah?”

“saya kena hantar ke QC dulu. Nak minta diaorang measure guna profile. Dapat result nanti kita discuss balik” putus Aisyah bila ukuran yang diperolehi tidak sama dengan lukisan asal. Pening kepala dengan masalah ni. Tak tau bila boleh selesai. Naik menyampah dah bila supervisor production duk kejar nakkan jawapan.

“kalau semua dah selesai, saya minta diri dulu, Aisyah make sure semua follow schedule. Jangan ada delay lagi, nanti banyak pula masalah yang timbul” Encik Zakaria dah bangun bila nampak semua dah selesai.

“baik Encik”

“jumpa lagi Encik Azhar” kedua-dua lelaki itu berjabat tangan sebelum Encik Zakaria melangkah keluar.

“cantik cincin kau Ti, bila beli?” tegur Azhar bila Encik Zakaria dah selamat keluar dari bilik mesyuarat.

“kau ni, mata macam perempuankan. Benda alah kecik macam ni pun kau boleh perasan.” Jawab Aisyah endah tak endah sambil mengemas barang-barang yang digunakan di atas meja.

“kerja akukan membelek segala macam benda-benda halus ni. Ring tu kira besar ok….tak yah nak mengelak. Mana kau dapat? Sapa yang bagi?”

“cincin tunang aku” selambe je Aisyah menjawab. Macam jawab soalan dah makan ke belum je. Takde langsung riak dimukanya. Nak diteka pun susah.

“kau tunang tapi tak cakap kat aku? Sampai hatinya”

“balik nanti aku cerita la. Sekarang kau balik kilang kau dulu. Time keje neh” elak Aisyah bila Azhar makin rancak menyoal. Dia takde hati nak bercerita tentang lelaki yang dia kurang kenal tu.

“nak balik office apanya. Ofiice hour aku dah habis. Aku tunggu kau, kita keluar petang ni” selambe je Azhar mengeluarkan cadangan.

“kepoh……macam pompuan” Azhar senyum je dengar komen Aisyah. Dah biasa sangat dengan ayat pedas cik kak sorang ni.

*-*-*-*-*

Ombak yang menghempas batu ditepi pantai dipandang kosong. Malas pulak nak memikir petang-petang ni. Lagu yang mendayu-dayu ditelinga macam memdodoi pulak. Best sangat kalau boleh tido je kat sini. Penat menunggu Azhar yang ke masjid menunaikan solat Asar.

“berangan” sergah Azhar pada Aisyah yang asyik memandang ke laut lepas. Cepat je tangan mencari sasaran, nasib baik Azhar sempat mengelak. Kalau tidak memang selamat la makan penampar dia hari ni.

“kau memang nak merasa kena ketuk kepala dengan aku kan. Tak reti nak bagi salam langsung”

“relaks la Ti, emo la pulak petang-petang ni. Macam tu pun nak marah. Aku kan dah expert bab mengelak ni. Tak kena la”

“emo tak emo, cepat la nak cakap apa. Aku dah lapar ni” perut yang tinggal sekeping digosok menunjukkan dia memang lapar.dari tadi asyik berbunyi je.

“kau dah tau kan aku nak tanya apa. So cerita aje la siapa lelaki bertuah yang kau terima tu. Yang berjaya bertapak kat hati batu tu”

“ntah…aku pun tak kenal sangat. Anak kawan abah aku. Pensyarah. Dah abah aku kata ok, so ok aje la. Tak payah nak pikir teruk-teruk nak cari kat mana calon suami aku. Orang kata jodoh mak ayah carikan ni kekal”

“nama dia apa?”

“Mohd Imran”

“sapa handsome lagi? Aku ke dia?”

“ni apahal nak compare sapa lagi handsome? macam la kau tengah bercinta dengan aku sampai kena pilih sapa lagi kacak bergaya”

“ni confirm aku lagi menawan ni.” Aisyah buat pekak. Kalau dilayan penyakit perasan Azhar, sampai ke malam terpaksa dengar dia punya bangga. “macammana kau boleh terima dia?” soal Azhar bila usikannya tidak dilayan.

“kena ada sebab ke untuk aku terima dia?”

“aku kenal kau Ti. Kau takkan buat apa-apa tanpa sebab.”

“kau kenal aku kan. So kau mesti dapat agak sebab aku” senang je dia jawab. Biar Azhar pulak yang sakit kepala pikir sebab dia terima Imran. Sebab dia sendiri tak de jawapan untuk soalan tu.

“jangan macam tu Ti. Ni hidup kau. Takkan sebab mak abah kau, kau main terima je budak tu. Kau yang nak hidup dengan dia nanti”

“aku yakin dengan jodoh. Dah la, banyak cakap pulak kau. Aku nak balik ni, lapar. Ingat kenyang ke setakat duduk makan angin tepi laut ni”

“jom, aku belanja kau makan” ajak Azhar bila Aisyah dah bangun. Tangan mengibas pasir yang lekat pada jeans.

“tak payah. Kalau keluar makan dengan kau Nanti lambat lagi aku sampai rumah. Malam ni aku nak tido awal. letih”

“kalau macam tu gi la balik, berehat. Aku tengok kau dah macam rangka bergerak je sekarang. Kerja macam takde hari esok. Bawak-bawak la berehat sama. Nanti Prof Imran tengok pun takut. Dah tak macam orang dah aku tengok”

“ mulut kau memang tak insurankan, sedap je mengutuk aku. Sapa yang selalu timbulkan masalah kat aku? Bagi aku pening kepala? Kena OT memanjang?”

“ehhh, salahkan aku pulak”

“tak betul ke?”

“kilang aku bukan produce part untuk kau je. Aku ada banyak lagi customer lain. First come first serve la. Lagipun, mesin ni tak boleh nak jangka bila dia rosak. Dia takde mulut nak bagi tau, bukan macam kau yang kuat merungut ni”

“blah la kau punya first come first serve, kalau bab bagi alasan kau memang master. dah, aku nak balik. Malas nak layan kau”

“betul ni taknak makan dengan aku?” soal Azhar bila Aisyah dah membuka pintu kereta.

“kau gi dating dengan Ain la. Nanti dia merajuk lagi kalau tau kau keluar dengan aku. Aku ok je makan dengan mak abah aku. Sesekali nak jugak bermanja dengan diaorang. Nanti dah kawin tak boleh dah nak buat macam tu”

“semangat nampak nak kawin”

“suka hati aku la…..gerak dulu. Assalamualaikum”

“hati-hati drive……….waalaikummusalam. sampai rumah jangan lupa mesej aku” Aisyah Cuma mengangkat tangan tanda paham dengan mesej terakhir Azhar. Risau sangat dia tak sampai ke rumah.



*-*-*--*-*-*

Langkah yang diatur laju ke dalam restoran terhenti bila ditarik oleh Anita. Aisyah dah pandang pelik muka kakak sorang tu. Apahal lak nak wat road block tengah-tengah pintu kedai makan ni. Perut dah la lapar sesangat ni. Nanti ada jugak yang kena makan depan ni.

“apasal?”

“tu bukan tunang kau ke?” soal Anita sambil menghala pandangan pada pasangan yang sedang makan bersuap. Romantik la sangat.

“dia la tu. Kenapa? Tergejut? Tak percaya?”

“mak ai, coolnya. Tak jelous langsung tunang tersayang makan bersuap dengan orang lain. Tergejut pun tak”

“lantak dia la Nita, aku malas nak kacau” walaupun dalam hati memang tergejut sangat tengok Imran dengan perempuan tu.

“kau kenal ke dengan girl tu?”

“tak…….”

“tak nak gi berkenalan?” Aisyah pandang muka Anita. Tak percaya dengar cadangan bijak tu keluar dari mulut temannya. Berkenalan? Nak buat apa?

“malas aku nak jumpa dia…..eh dah la, aku lapar ni. Kau nak makan ke tak ni?”

“nak la. Tapi kita nak makan kat sini ke nak cari kedai lain?”

“sini ajelah. Malas aku nak berpanas lagi”

“sure?” Anita dah pandang muka Aisyah tak berkelip.

“apa yang tak sure nya. Kita memang datang sini nak makan, kalau dah nak jumpa dengan mamat tu buat tak tau dah le. Janji aku dapat makan”


Nasi masih separuh pinggan lagi ketika Imran berdiri ditepi meja Aisyah. Suapan terhenti bila perempuan disisi Imran dah mula buat muka tak siap. Malas nak cari gaduh sebab lelaki yang memang dia tak sayang. Bukan dia yang pergi kacau diaorang makan.

“saya ada benda nak cakap dengan awak” Imran membuka bicara bila Aisyah kembali meneruskan suapan.

“saya tengah makan ni. Tak boleh tunggu ke?”

“5 minit….penting”

“ok…….cakap la”

7 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

wah3..
makin best..
nk lagik..!

epy elina said...

hohohho....
wah....
cool la aisyah 2....
napa dia nak truskn prtunangan 2....
klu aisyah thu imran suke pmpaun lain...
imran ke wtak utama...
klu asyah ngn azhar ok jg...

akak said...

fisya smbung lagii..
isk3..., baik takyah on je ngn mamat cenggitu!

MaY_LiN said...

alahai!!!
sedih nye dapat tunang cenggitu..

aqilah said...

best gak cite ni......apapun, akak followwwwwwwwwwww

Haffiniy said...

alahhh.. cite tergantung la plk..... bla nk continue...

Miracles Of Life said...

nice stori.... =,)

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....