CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 19, 2011

~dIA-19~

Fikri buat pekak bila Keon dah gelak sakan lepas keluar dari bilik mesyuarat. Malas nak layan bila sah-sah dia tahu mamat sorang tu tengah bahagia gelakkan dia.
“Takkan sentap kot” soal Keon bila Fikri langsung tak bersuara. Pelik juga sejak bila mamat kurang perasaan ni boleh jadi hilang rasa terus. Selalunya boleh lagi nak touching sikit-sikit bila diusik.
“Tak ada maknanya”
“So apa cerita sampai wife kau boleh pindah ni? Aku ingat nak kena tunggu lagi tujuh lapan bulan baru boleh duduk sekali. Masa tu baru boleh tanya perkembangan semasa. Ini tiba-tiba cakap dah duduk sekali, memang kejutan betul”
“Tengok oranglah, ingat aku ni kayu sangat. Tak boleh nak pujuk bini sendiri sampai nak ambil masa panjang gitu. Melampau la kau ni Keon”
“Emo la pulak, aku tanya je. Kalau tak nak cerita pun tak apa. Tak rugi apa pun” balas Keon tak mahu kalah dengan Fikri.
“Jom lepak dekat kantin, aku story dekat kau. Mana boleh lukakan hati penasihat 25% ni. Kena cakap jugak. Nama pun orang pentingkan”
“Kejap ye, nak call Cah dulu. Nanti bising pulak makcik tu kalau aku lupa inform aku balik lambat sikit hari ni”
“Okey” Fikri hanya memerhati Keon yang sedang bercakap entah apa dengan Cah. Sekejap kejap gelak lepas tu pandang dia. Lepas tu gelak balik. Ada gaya macam mengutuk dia aje. Memang kena sangat la dua orang tu kahwin. Kepala senget sebelah dua-dua orang tu. Baru balance bila dah gabung. Agaknya dia dengan Ira macam tu tak.
“Cah kirim salam. Dia cakap tahniah. Tak rugi jadi kawan kami bila dah pandai bertindak dah. Ingat nak kena ajar baru reti nak bertindak”
“Kau ni memang kepoh la Keon. Aku tak tahu macam mana Cah boleh tahan dengan kau, semua benda pun nak kena cakap dekat bini sendiri”
“Aku kepoh pasal kau je, dengan orang lain aku malas nak ambil tau. Lepas ni kau tau la macammana bestnya dapat bini yang masuk kepala dengan kita. Tapi tu pun kalau kau boleh masuk dengan dia la. Kalau tidak aku confirm kau makan hati tiap-tiap hari la”
“Terharunya aku. Tapi jangan risau, aku dah training dah. Hari-hari cuba masuk kepala dengan dia. Mesti bolehlah”
“Tau tak apa. Bagus-bagus. Tingkatkan usaha ye. Dan rajin-rajin belajar dengan aku macam mana nak jadi husband penyayang”
“Jom duduk, aku malas dah nak minum. Kembung perut dah asyik telan air kosng dari tadi. Lagipun kejap sajakan”
Langkah Keon ke meja yang paling hujung di kantin itu dituruti. Lagipun dia masih ada setengah jam sebelum bergerak ke kilang Athirah. Duduk dulu menghabiskan masa lepas berhempas pulas menadah telinga dalam mesyuarat tadi.
“So?”
“Apa?” Fikri pandang muka Keon yang tengah tatap muka dia. Sengaja buat tak faham. Dera sikit orang yang suka mengusik orang ni. Tengok gelabah ke tidak.
“Kau nak merasa sedap ke tidak kerusi ni? Lagi boleh buat bodoh. Cepatlah, Cah suruh balik awal hari ni. Nak balik mak mertua aku kejap. Kalau kau tak boleh nak habiskan cerita dalam lima belas minit memang kau kena”
“Tahulah. Sayang bini sangat”
“Macam kau tak sayang” balas Keon membuatkan dia tersenyum sendiri. Pelik benar perasan sayang yang sedang berkembang didalam hati saat ini untuk Athirah. Sekelip mata dia boleh terlebih sayang pada orang yang dulu sangat-sangat dia tak suka.
“Aku kenakan dia sampai terpaksa ikut cakap aku. Lagipun aku ada banyak bantuan sokongan, so memang dia tak ada peluang nak cakap apa”
“Hubungan korang dah okey?”
“Better la, dia dah boleh sembang banyak-banyak dengan aku. Lagipun sebelum ni aku dah jenuh habiskan duit call tiap-tiap malam. Bagi dia biasa cakap dengan aku”
“baguslah. Tak salah berhabis untuk orang yang kita sayang”
“Betul tu. Eh, dah dekat pukul enam la. Kau tak mau gerak lagi?”
Pantas Keon berdiri. Meletakkan kembali kerusi ke tempatnya “Sorry la, tak sempat nak sembang lebih-lebih. Aku dah janji nak balik Pokok Sena malam ni. Tak boleh nak lambat-lambat”
“Tak ada hallah. Macam lepas ni dah tak boleh nak jumpa dengan aku. Jangan risau, lepas ni aku cerita panjang dengan kau”
“Gerak dulu. Assalamualaikum”
Langkah Keon dipandang sehingga hilang disebalik pintu kaca. Kemudian dia kembali duduk dikerusi. Memandang telefon bimbit sendiri. Awal lagi untuk bergerak ke tempat kerja Athirah tapi nak tunggu apa dekat kilang sorang-sorang ni. Baik pergi tunggu depan kilang isteri tersayang.


Athirah berdiri disebelah motor Fatimah, menanti kakak sorang tu mengeluarkan nota dari dalam beg galasnya. Nasib baik Tim rajin nak menghantar bila dia cakap dia tak ada kenderaan nak pergi ambil sendiri nota yang baru diedarkan oleh Encik Hamdy bagi menggantikan kelas yang dibatalkan minggu lepas.
“Ni kau punya paper. Mengada, nak aku juga hantarkan”
“berkira la kau Tim, dengan aku pun nak cakap macam tu. Kan aku dah cakap hari ni aku tak ada transport nak pergi tempat kau ambil sendiri. Berapa kali nak kena ulang ni”
“Yelah. Aku paham. Orang dah ada driver sekarang. Mana boleh nak pergi mana-mana ikut suka hati sekarang”
“Mana ada. Minggu ni je dia hantar. Lepas ni aku mai sendiri la”
“Alasan je tu. Aku tak rasa dia nak bagi kau naik motor lepas ni. Matilah aku dah tak ada kawan nak rempit atas bridge dah”
“Drama benar la kau ni Tim. Benda yang tak nampak apa pun kau dah boleh buat jalan cerita macam-macam”
“Tak percaya tu aku cakap. Cuba kau buka mata sikit. Tengok kereta siapa tu” Fatimah sudah menghala pandangan ke kawasan letak kereta bertentang dengan tempat mereka berbual, membuatkan Athirah turut memandang. Memang kereta Fikri. Awal lagi kot, kan dah cakap pukul 6.30, ini baru 6.15 dah sampai. Salah tengok jam ke apa mamat ni.
“Amacam. Ada percaya”
“Apa ajelah”
“Kalau macam tu aku blah dulu. Malas nak tengok kau orang bercinta”
“Apa pulak. Kita orang biasa ajelah”
“Biasa la sangat. Dari hari tu ada dah cakap yang laki kau tu dah syok kat kau. Tapi kau tak percaya. Tengok la lepas ni, confirm dia monitor semua kau punya aktiviti. Silap-silap dah tak boleh nak lepak dengan kita orang”
“Tak adalah sampai macam tu. Dia ok apa”
“Defend nampak. Dah sayang la ni? Moga-moga cepatlah aku dapat anak sedara”
“Merapu la kau ni Tim”
“Merapu apanya. Dah la, aku gerak dulu. Kirim salam dekat abang sayang kau tu”
Selepas Tim berlalu barulah Athirah menyeberangi jalan, membuka pintu dan masuk ke dalam kereta. Senyum serba-salah diukir pada Fikri.
“Sorry, buat abang kena tunggu lama”
“Tak ada apalah. Sekejap saja pun, tersampai awal sikit. Tim ke tadi tu?” soal Fikri. Memang dia kurang pasti dengan siapa Athirah bersembang tadi.
“Dialah tu”
“Kenapa dia datang?”
“Nak bagi ni” kertas ditangan digoyang-goyang depan Fikri. Tergejut Athirah bila Fikri mengambil kertas ujian itu. Malu weh, dah la jawab main hentam hari tu. Mana boleh bagi orang bijak pandai macam Fikri tengok result yang teruk, jatuh la imej.
“Not bad, tapi apasal boleh ada careless mistake ni. Rugi je, kalau tidak boleh dapat full mark” komen Fikri. Athirah hanya membisu, kan dah kata buat malu je kalau orang bijak macam Fikri tengok result dia.
“Tapi takpe, lepas ni abang tolong ajar mana yang tak faham”

6 comments:

miznza84 said...

best2.. sambung lagi sis..

AniLufias said...

sweet jea mrka nie..cpt2 smbg..

AniLufias said...

sweet je couple ni..cpt2 smbg lagi

Kak Sue said...

memang sweetttt....
Fikri pandai-pandailah ambil hati Athirah semula kkk...
tapi jangan nakal-nakal sangattt.... hehehe
cepat sambung...

Kak Sue said...

memang sweetttt....
Fikri pandai-pandailah ambil hati Athirah semula kkk...
tapi jangan nakal-nakal sangattt.... hehehe
cepat sambung...

MaY_LiN said...

yeaaaahhhh..
nnti abf ajar..
ajar pe bang..?

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....