CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 1, 2009

IndahNYa TakDIr -14

“apasal tutup muka?....taknak bagi saya nampak?” tengok, belum apa-apa lagi mulut tu dah sakitkan hati orang. Bukannya nak cakap baik-baik. Tak pun tanya la dulu ok ke tak. Ingatkan dah berubah lepas malam tu tapi sama jek….singa mana boleh jadi bearkan…..

Perlahan je Q tarik tuala yang menutup muka, membolehkan dia nampak muka Hakim. “Bos takde keje ke hari ni sampai boleh datang melawat saya?”

“macam ni awak cakap sikit?...... awak langgar apa ni? Tu la, kalau dah tak pandai bawa motor tu tak payah la nak susahkan diri”…mulut tu memang suka sakitkan hati Q. soalan Q dibiarkan tak berjawab.

“saya yang langgar dia, dia bawa ikut rule dah” Adam bersuara bila tengok muka Q yang masam. Kesian pulak tengok Q asyik kena fire dari tadi.

Cepat je Hakim menoleh, memandang tuan punya suara. “awak ni siapa?”

“Adam”

“Hakim”

Q tengok je sesi berkenalan depan muka. Tergejut + marah tak surut lagi ni.

“kawan awak dah sampai,saya balik dulu, esok pagi saya datang lagi…..awak guna la dulu telefon saya” lepas bersalam dengan Hakim terus je Adam jalan keluar wad.

Q angguk je. Malu gak sebab telefon antik yang dihina tu la dah banyak berjasa time darurat macam ni.

“handphone canggih awak tu mana?”

“Adam bagi tau hilang,……”

“dah makan?”

“belum……..nasi yang nurse bagi tadi tak sedap langsung. Tawaq”

“ewah-ewah, banyak komen pulak. Nama pun duduk hospital, standard le makanan dia rasa macam tu. Dah tu awak nak makan apa?...KFC, MacD?”

“cayalah bos, tau je apa yang saya nak makan” muka Q dah bersinar dengar soalan Hakim.

“siapa cakap saya nak belikan untuk awak?”

‘ceh….menyakitkan hati betul. Ingatkn nak belikan betul-betul tadi’

“nah……..orang sakit kena makan ni je” Hakim menghulurkan sebuku roti Gardenia dengan kaya. Disebabkan lapar, Q sambut jugak la. Tak kan menyombong masa tengah terdesak ni. Nak tunggu Kay datang, tak pasti pukul berapa.

“thanks bos”

“doktor cakap bila boleh keluar?”

“ntah, saya tak jumpa doktor lagi” selambe je Q jawab sambil tangan sibuk nak buka klip di plastik roti.

Tak sampai hati pulak Hakim bila tengok Q yang terkial-kial membuka roti. “bagi tau je la nak makan,…..bagi sini saya buatkan”

Q ushar pelik muka Hakim ,……’bos ni kena sampuk ke apa? Kejap macam bapak singa hilang anak kejap baik’

“kan dah bagitau tadi saya lapar” Q dah nak masuk mood emo bila asyik kena fire je dari tadi. Dengan perut lapar lagi. Sakit lagi, ingat best ke tetiba jadi OKU kejap.

Hakim terus terdiam bila dengar suara yang macam nak menangis tu. Touching la pulak, selalu kena usik sampai melampau-lampau pun ok lagi. Tangan je terus menyiapkan roti sapu kaya tu. Dah tak berani nak bersuara lebih-lebih. Kang menangis betul-betul haru pulak nak kena pujuk. Dah la takde skill pujuk-pujuk ni.

“tak nak dah, dah kenyang” Q menolak kepingan kelima dari Hakim.

Hakim senyum je. Dalam hati dah macam-macam ayat keluar, yang pasti awek kesayangan dia memang betul-betul lapar.

“nak ayaq…lekat dah ni”

“kejap saya pergi beli” ni la bila orang bujang masuk wad….air kosong pun nak kena beli.


“siapa tunggu awak malam ni?”

“nak kena tunggu ke?” Q dah buat muka blur.

“awak tu nak berjalan sendiri pun tak boleh. Macam mana nak bergerak kalau nak ke tandas. Ingat nurse nak layan awak je ke?”

“sapa yang nak tunggu saya. Housemate saya keje, kak Mawar ada family dia sendiri. Ummi dengan abah jauh, saya tunggu diri sendiri je la” selamba je Q menjawab.

“saya balik dulu” Q boleh tengok je la bapak singa keluar dari wad perempuan tu. Tak kan nak tahan suruh tunggu pulak.

Baru setengah jam kena tinggal sorang-sorang Q dah mula bosan. Tak tau nak wat apa dah.Masa si Adam dak tercongok kat sebelah sombong sangat tak nak sembang, ni bila bapak singa pun blah, memang bosan tahap tenuk. Yang bapak singa pun satu, datang tak disuruh balik tak dihalau. Suka hati dia je nak buat apa…..tension betul!!!!


*********************************************************************

Buka je mata, ada sorang adik comel duduk baca majalah kat tepi katil. Ingatkan adik tu tunggu budak sebelah, tapi bila budak tu senyum terus Q soal siasat budak yang dia tak pernah jumpa ni.

“abang suruh Hana temankan kak Q”

“abang adik tu nama apa?”

“abang Hakim la…kan Kak Q nikan future sister in-law Hana. Buat-buat tanya pulak”

Makin bertambah la sakit kepala dan kerutan Q. sejak bila aku jadi kekasih bapak singa tu? Yang selalu duk mengayat tu bukan mamat tak centre ke….kawan baik bapak singa.

“abang pesan suruh Kak Q telefon dia. Tadi abang nak belikan makanan tapi dia tak tau kak nak makan apa. Lagipun akak tengah tido tadi, abang tak nak kejutkan” Hana dah menghulurkan iPhone Apple pada Q.

“Hana je call bos, akak segan la nak cakap dengan dia..bagitau dia beli apa pun takpe. Akak makan je” padahal dia segan nak gunakan kredit budak comel tu.

Cepat je si Hana mendail. Ntah apa yang dibualkan, sebab muka Hana dah masam. “abang nak cakap dengan akak jugak”

“ye bos”

“awak nak makan apa ni. Kat luar ni tak ada makanan apa-apa je. Pening kepala saya nak cari awak tau tak. Cepat cakap awak nak makan apa”

“burger boleh tak bos?”

“awak ni tak habis-habis dengan burger. Tunggu awak sihat, saya belanja makan burger sebulan. Sekarang ni awak kena makan benda yang berkhasiat”

“kalau macam tu baik bos tak payah tanya saya. Beli je apa yang bos berkenan” kan dah emo balik. Terus je Q tamatkan panggilan. Telefon mahal tu dihulurkan pada Hana.

“abang suruh bagi kat akak, ni dia punya earphone” terkedu Q bila iPhone tu diletakkan dalam genggaman.

“abang cakap, tangan akak sakit, tak boleh nak tekan keypad sebab tu abang beli yang takde keypad. Ada bau kedai lagi….lagi satu abang dah register nombor baru untuk akak. So akak boleh guna terus, bestkan?”

Q pandang muka Hana, budak ni memang ada bakat menceceh. Dari tadi bercakap je kerja dia.

“Hana kena tunggu akak ke? Bos suruh ke?”

“tadi abang balik rumah, bagitau Ibu yang akak masuk wad. Dia nak Kak Mas temankan akak kat sini tapi Ibu tak bagi sebab Kak Mas ada banyak keje kat rumah. So Hana voluntier la nak temankan akak. Lagipun nak jugak Hana kenal dengan Kak Q yang boleh lembutkan hati abang Hana tu”

Errrkkk…. Mak Bapak singa pun tau ke aku masuk wad….adeh, malunya.

0 comments:

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....