CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 28, 2010

~6~

Dah dua minggu Aisyah sibuk menyiapkan lukisan model baru. Kerja lain pulak memang bertimbun-timbun. Memang tak sempat nak bertanya khabar dengan Azhar. Panggilan Azhar pun dijawab sekadar perlu. Memang tak ada hati nak melalut-lalut bila beban kerja dah lebih berat dari tuan.

Tak sedar jam dah menginjak ke pukul 12.30 tengahhari. Anita dah siap berlenggang kangkung nak keluar makan. Member ada lunch date dengan hubby tercinta hari ni. Nampak gayanya terpaksa la Aisyah makan sorang-sorang.

Baru nak mengambil beg duit, Anita kembali terjengul dimuka pintu pejabat. “kau tinggal apa lagi makcik?” soal Aisyah. Selalunya ada saja benda yang Anita tinggal. Nyanyuk mengalah nenek padahal umur tak sampai 35 lagi.

“boyfriend gelap kau tunggu kat depan. Dia kata call phone kau tak dapat. Dia suruh aku tolong panggilkan kau keluar, nak ajak pergi makan kot”

Aisyah garu kepala yang tak gatal, sapa pulak boyfriend gelap ni? Aku ada boyfriend gelap ke? Yang gelap si Raju budak stor je dia kenal, sejak bila pulak si Raju tu jadi boyfriend dia? Siap berani ajak keluar makan lagi.

“sapa boyfriend gelap aku?”

“blur betul la kau ni……….. Si Ad tu yang tunggu. Lampi sungguh, tu la asyik sangat dengan software drawing sampai otak pun pikir macam software. Kena kona sikit pun dah tak boleh nak tangkap” bebel Anita.

“lain kali cakap je terus terang, duk kona sana sini buat aku pening je la.”

“dah, jalan cepat. Aku nak gi date dengan abang sayang pun lambat nanti. Bukan senang nak dapat peluang macam ni”


Baru je nak melangkah handphone pulak berbunyi, Anita dah laju menonong ke pintu pagar kilang. Melihat nama yang tertera membuatkan Aisyah segera menjawab.

“yes bos”

“saya nak user name and password untuk access file dekat server company” direct je Encik Zakaria bercakap. Mamang takde mukadimah dah.gaya bos yang sibuk.

“saya SMS bos sekarang” cepat je jari menekan key pad.

Sampai depan gate, Azhar dah siap melangkah ke kereta. Nampak sangat memang menunggu dia je. Tak banyak cakap terus Aisyah masuk dan duduk diam-diam dalam kereta. Tangan laju je menaip SMS. Takut terlupa nak hantar.

“weh mak cik, memang la aku nak ajak kau pergi makan tapi takkan nak buat aku macam driver kau pulak” mendengar ayat tu terus Aisyah angkat muka dari handphone. Alamak! Macam mana boleh tersalah buka pintu ni, terduduk kat seat belakang la pulak.

“sorry la Ad, aku tak perasan tadi. Sibuk send masej ni. Aku pindah ye…jangan marah tau”

“busy sangat ke sakarang Ti? Payah sungguh aku nak jumpa kau, aku gi company kau pun tak jumpa. Kau tengah handle projek apa?”

“ada projek baru, tengah siapkan final drawing, memang tak sempat nak joli pun” jawab Aisyah perlahan. Tangan sibuk menukar frekuensi radio. Mana boleh blah kepala tengah serabut layan Fly. Mau dengan dia sekali terfly nanti.

“weh….. jangan la ubah. Bising Ain nanti” tangan Aisyah dah diketuk dengan cermin mata hitam Azhar.

“ala….nanti kau tukar la balik. Serabut la kepala aku kalau dengar lagu yang kena translate dulu baru tau makna ni” Azhar dah menggeleng dengar jawapan ntah apa-apa dari AIsyah. Macam la dia tak faham bahasa Inggeris tu.

“nak makan kat mana ni?” soal Azhar bila Aisyah dah duduk senyap disebelah.

“mana aku tau, kau yang ajak aku keluar mesti dah pikirkan tempat nak makan”

“nasi kandar nak?”

“aku dah muak la tengok muka mamak Ad. Tekak pun dah kembang asyik kena kari je. Cari tempat lain la.”

“kita pergi makan kat tempat selalu je la”

“ok”



*-*-*-*-*-

Kepala dah berat sangat dengan segala macam lukisan. Makin serabut bila server terkena virus. Sakit jiwa bila nak buat kerja tapi asyik tertangguh. Sementara menunggu computer loading nak buka software yang sangat berat sejak ada virus ni sempat Aisyah termenung memikirkan peristiwa ketika makan tadi.

Masih terbayang muka mencuka Ain bila tengok dia makan dengan Azhar.

“kau cakap dekat Ain tak kau keluar makan dengan aku ni?”

“sejak bila nak kena report aku nak keluar makan dengan sapa ni? Makan je la”

“aku nak telan pun dah tak boleh ni, tunang kau tu dah macam nak telan aku ni” cepat je Azhar pusing belakang. Ain dah terpacak dengan muka masam. Confirm lepas ni gaduh lagi. Baik blah sebelum kena sergah. Pelik betuk perangai Ain sejak dah dekat nak kawin ni, dulu ok je boleh lepak sekali.

“Ad, aku blah dulu la. Jangan gaduh tengah public ni pulak” nasi yang baru suku terusik ditinggalkan. Cepat je dia melangkah sebelum Azhar sempat bersuara menahan. Tak sanggup nak berdepan dengan Ain yang marah semacam. Malu je nanti. Padahal bukan dia suka dekat Azhar pun….. rugi oooo kalau kena fire free.


“wehhhhh…….termenung je” sergah Anita entah dari mana mengilangkan bayangan Ain dari minda.

“kau ni Ta, cuba la tegur baik-baik. Aku semput nanti baru kau tau”

“aku panggil dari tadi lagi kau tak dengar. Duk teringat kat sapa? Takkan dah makan berdua pun rindu lagi”

“banyak la kau, aku duk teringat kat muka masam Ain tadi”

“laaaaaaa……..jumpa Ain ke? Dah tu kena serang la ni????? Haru betul la tunang Ad ni, dia tak tau ke kau dah tunang?”

“entah……..aku tak pernah tanya Ad pulak.”

“suruh Ad cakap la, sampai bila dia nak buat kau musuh dia? Dulu ok je berkawan”

“aku ingat lepas ni kena kurangkan jumpa Ad la. Penat la nak tengok muka orang tak suka kita ni”

“kau pikir la jalan yang paling baik…….oh lupa pulak, pak cik skema nak jumpa kau sekarang”

*-*-*-*-

Kain yang tergantung didepan mata, dipegang satu demi satu. Kaki dah lenguh sebenarnya. Penat rupanya nak cari baju untuk nikah ni. Tambahan pulak jalan dengan mamat yang boleh tahan cerewetnya. Semua nak kena berkenan dimata dan dihati dia dulu. Bunga banyak sangat la, warna tak sesuai la, kerawang dia tak matching la. Naik berpinar dah mata tengok segala macam jenis kain ni.

“kau nak amik warna apa ni Ad? Penat la macam ni”

“tak sure lagi”

“what???? Dah dekat dua jam berjalan baru kau cakap tak sure.kenapa tak bagitau esok je?”

“dah kau tak tanya” Aisyah menjeling pakcik disebelah. Selambe je jawab macam tu, tahulah tak sayang pun tapi jangan la sampai mendera orang. Kalau menyusahkan cik kak yang nak pakai baju ni ok la jugak, ni aku yang separuh nyawa dah ni. Dah berjam-jam berjalan kat butik pengantin ni.

“kau suka warna apa Ti?”

“aku suka putih tapi kalau untuk baju ni memang cantik sangat warna gold ni…… ehehhhhh apahal lak tanya kau, patutnya tanya Ain la dia suka warna apa…….”

“mana masuk warna gold dengan aku. Dah macam negro pakai je”

“ok je aku tengok, kau je yang perasan kulit kau gelap. Tanya Ain la Ad.”

“warna lain?” soal Azhar. Malas nak dengar Aisyah menceceh. Cadangan Aisyah dibiarkan tak berjawab.

“tu….biru laut. Cantik sangat”

“blue tu ok…..”


“Ti, kau sure ke nak kawin dengan dia tu” tiba-tiba Azhar kembali bersuara bila melihat Aisyah ralit melihat kain yang bergantungan.

“apahal lak tanya aku macam tu? Kau tak suka aku kawin ke?” Aisyah dah hairan bila tiba-tiba Azhar tanya soalan macam tu.

“bukan aku tak suka, tapi kita tak kenal la mamat tu. Entah macam mana la sikap dia, tiba-tiba nak jadi laki kau”

“baik lah kot, tu pasal la mak ngan abah aku terima. Lagipun abah aku kenal dengan mak dia. Kawan dia dulu”

“kalau baik, takkan dia nak keluar dengan perempuan jalan peluk-peluk macam tu” ujar Azhar, mulutnya sudah dimuncungkan ke luar kedai. Pasangan yang asyik bergurau senda disitu hanya dipandang sekilas. Kenal dah siapa wanita disisi Imran. Si Barbie yang cantik menawan.

Kadang-kadang dia hairan macam mana Imran boleh suka dengan wanita itu. Pakaian yang cukup seksi, rambut dah bertukar warna, kuku panjang merah bersinar dan mekap dua inci tebal membuatkan Aisyah gerun nak menegur. Ke semua lelaki memang suka tengok perempuan macam tu?

“kau kawin dengan aku je lah Ti”

“kalau aku kawin dengan kau, Cik Kak sayang kau tu nak letak mana?”

“kuota aku kosong 3 lagi Ti,….”

“sorry la Ad, aku lagi sanggup tak kawin dari share. Dah la aku ni kurang cantik, buatnya kau asyik duk dengan Ain Batrisya aku jugak yang makan hati. Lagi baik kalau aku tak kawin langsung”

“dah tu, dengan cikgu tu kau tak makan hati ke?”

“entah…tapi rasanya tak la sampai bermadu kot”

“tak nak gi jumpa bakal madu dulu? Boleh ajak pilih kain untuk korang sekali” usikan Azhar membuat dia menerima satu tumbukan dibahu.

“sakit la Ti, kau ni kan. Ganas sangat, naya la siapa jadi madu kau. Free je kena wrestling”

“kau ni apasal hah? Dari tadi tak habis-habis topik madu ni. Nak kena belasah ke apa? Kau tak tau ke perkataan tu sesangat sensetif dengan orang perempuan?”

“ohhh iye ke? Aku rasa macam best je”

“kau nak kena penyepak ke apa” Azhar gelak je tengok muka bengang Aisyah. “apasal kau tak ajak Ain je beli kain ni Ad?”

“aku dah ajak, ntah la sejak dua menjak ni Ain dah berubah. Payah sangat nak jumpa aku. Macam-macam alasan dia bagi kalau nak ajak keluar.”

“kau sakitkan hati dia kot? Ke bergaduh lagi?”

“mana ada, kitaorang bergaduh pun tak pernah. Bukan macam kau, memanjang cari sebab nak gaduh dengan aku”

“blah la kau,tak pernah bergaduh konon. Dan yang lebih penting lagi apahal lak kaitankan aku bab gaduh ni”

“kau cantik Ti baik pulak tu, jangan la musnahkan masa depan kau dengan kawin dengan orang macam tu” tutur Azhar lembut pada Aisyah yang leka melihat kain. Dia tahu Aisyah dengar apa yang dia cakap walaupun Aisyah langsung tidak menjawab atau menoleh.

3 comments:

MaY_LiN said...

alahai c adni..
aisyah da tunang baru nak cakap..

aqilah said...

ad ni kan....dok pusing2 ckp!!!kalau suka kat ti, terus teranglah!!!! jgn dok kona2..... dan mungkin imran nak duga ti,,,, sabar ke tak dgn karenah dia.....

miznza84 said...

teruknye la imran.. 2 kli dah si aisyah terserempk dia ngan honey bunny dia masa ngn kawan... jatuh air muka.... sian dia.. mintak2la ad tak jd ngn ain..biar dia ngn aisyah plak..

kekawan

About Me

My photo
only a simple person with the simple mind....:-) semua layan jek....